Afvisningsprocent

afvisningsprocent-cover
df1d6ed5d243e5d7227891ae8b0b2949?s=96&d=mm&r=g

Hvad er en afvisningsprocent?

En afvisningsprocent, også kendt som bounce-rate, er et begreb der bruges i forbindelse med analyse på ens brugerdata. Avisningsprocenten viser, hvor stor en procentdel af de brugere, som lander på en given side, hopper væk med det samme – uden at foretage et klik ind til andre undersider.

Afvisningsprocenten er unik fra side til side, det betyder, at du har en indikator på, hvor mange som bouncer væk fra din landingsside.

På undersider med høj afvisningsprocent kan man opsætte et heatmap (prøv evt. Hotjar). Et heatmap kan analysere nærmere på, hvor på siden brugerne ‘falder fra’. Man bør altid oprette en A/B splittest for at teste, om en ændring på et givent element vil give en lavere afvisningsprocent – for du kender aldrig effekten af en hypotese, før du har testet den op mod udgangspunktet.

Hvor finder man afvisningsprocenten?

Du finder din afvisningsprocent i Google Analytics. Den kan ses i dit dashboard når du logger ind.

Afvisningsprocent på kanal-niveau

Én af de spændende steder at holde øje med sin afvisningsprocent er på kanal-niveau. Dataen her giver dig en indikation på, hvilke kanaler brugerne kommer fra – og hvor der er den højeste afvisningsprocent. Måske falder flere af fra SoMe fordi du ikke er klar nok i budskabet i dine annoncer – eller landingssiden ikke lever op til brugerens forventning.

Måden du ser afvisningsprocent på kanal-niveau er ved at klikke ind under Anskaffelse -> Oversigt:

afvisningsprocent kanaloverblik2

Afvisningsprocent på indholdsniveau

Ønsker man derimod at arbejde med sin afvisningsprocent på indholdsniveau og finde ud af, hvilke undersider, som oplever en høj afvisningsprocent. Ved at kigge på denne oversigt går man et spadestik dybere (man kan evt. filtrere målgruppen efter den kanal, som oplevede høj afvisningsprocent på kanal-niveau).

Måden hvorpå man tilgår afvisningsprocent på indholdsniveau er ved at klikke Adfærd -> Websiteindhold -> Alle sider:

afvisningsprocent indholdsniveau

Afvisningsprocent på Google Ads

Vil du være klogere på dine Google Ads data og finde ud af, hvordan dine bruger interagerer med din hjemmeside, efter de har klikket ind gennem en betalt annonce? Du kan linke din Google Ads og din Google Analytics konto sammen. På den måde kan du se en direkte indikator på, hvilke kampagner, som har oplevet en høj afvisningsprocent – overfor hvilke kampagner, som har haft en lav afvisningsprocent.

Måden du ser afvisningsprocent på Google Ads er ved at klikke Anskaffelse -> Google Ads -> Kampagner:

afvisningsprocent-google-ads

Har du endnu ikke linket din Google Ads konto sammen med din Google Analytics konto?
Så kan du se, hvordan du linker kanalerne sammen her.

Definér tidsinterval for afvisning i Google Analytics-kode

Afvisningsprocenten kan hurtigt blive misvisende, hvis den ikke er defineret af et tidsinterval i Google Analytics-koden.

Et eksempel kunne være, at du har lavet en landingsside, hvor der er al information tilgængeligt og du kan ikke skrive mere. Brugerne bruger lang tid på at læse sig igennem din landingsside og finder den spændende – men fordi de ikke klikker ind på en ny underside (men egentlig har fået den information de ønsker), så tæller de som et bounce.

Måden du kommer ovenstående til livs er ved at indsætte en sporingskode – en såkaldt setTimeOut-funktion – hvor du kan diktere, at hvis brugeren har været på siden i mere end 2 minutter, så er der ikke længere tale om en afvisning. På den måde kan du få et meget mere retvisende billede af, hvor brugerne rent faktisk falder fra med det samme – og hvor du bør tage aktion.

Script til setTimeOut-funktion:

				
					<script type="”text/javascript”">// <![CDATA[
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXXXX-1']);
_gaq.push(['_trackPageview']);
setTimeout(“_gaq.push(['_trackEvent', '120_seconds', 'read'])”,120000);
(function() {
var ga = document.createElement(‘script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;
ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘<a href=”https://ssl/” >https://ssl< /a >’ : ‘< a href=”https://www/” >https://www< /a >’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;
var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
// ]]&gt;</script>
				
			

Husk at ændre UA-XXXXXXX-1 til din egen unikke sporingskode. Den finder du under Administrator -> Sporingsoplysninger -> Sporingskode. Ovenstående eksempel er opsat ud fra et tidsinterval på 2 minutter.

Bliv den bedste til online annoncering

Tag din egen læring ved hornene, og blive endnu bedre til betalt annoncering ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev.

*Ved at tilmelde dig, godkender du at Grow media må sende dig nyhedsbreve i forhold til vores privatlivspolitik.

Skal vi hjælpe din forretning?

Vi sidder klar med skræddersyede ideer, som skaber værdi for din virksomhed.

Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig.

Hvad har du brug for hjælp til?