Google Ads Guide 2021 – Sådan kommer du igang!

google-guide

Google Ads har sin force i pull-strategien, hvor din virksomhed bliver eksponeret overfor potentielle kunder, som søger efter dit produkt/din service.

Helt lavpraktisk foregår det således, at kunden aktivt søger på Google, og hvis brugerens søgning matcher dine søgeord i Google Ads, så bliver du eksponeret. Det gør det nemt for dig at specificere på hvilke søgeord du ønsker at blive fundet på – og ikke blive fundet på.

Hvordan fungerer Google Ads?

Som udgangspunkt bør du altid bruge Google Ads, hvis du har råd til det i dit markedsføringsbudget. Der kan dog være visse faktorer, som gør, at du ikke må markedsføre på Google – det kan være dit produkt strider mod Googles annonceringspolitikker.

Det er vigtigt at få udarbejdet det rette framework, når du markedsfører på Google, ellers risikerer du at bruge for mange penge på top-funnel og negligerer lower-funnel.

Platformen har mange muligheder:

  • Search annoncering
  • Display annoncering
  • Shopping annoncering
  • Video/YouTube annoncering

Ved at lave en kombination af ovenstående kampagneformater kan du ramme brugerne på rette tid og sted, så de foretager en konvertering. Husk altid at tracke dine konverteringer og hold øje med dine kampagner, for det er ikke sikkert at det, som virkede sidste måned også virker i denne måned.

Sådan opretter du en Google Ads konto

1. E-mail adressen

Når du starter på Google Ads, skal du have en mailadresse, som bliver administrator-mailadressen for din konto.

Mailen må ikke have været brugt i forbindelse med Google Ads før. Det er en god idé at have en kode som er svær at gætte (du kan også sætte to-faktor autentification på kontoen).

2. Log på Ads.google.com

Indtast din mailadresse og tilhørende kodeord, og så er du klar til at benytte Google Ads. Når du opretter din konto har du to veje at gå:

  • Guide til opstart
  • “Spring den trinvise vejledning over”

Er du helt ny, kan det være en god idé at få guide til opstarten. Her tager Google dig igennem en guide, hvor du lærer interfacet at kende. Vælger du opstartsguiden, så skal du have virksomheds- og betalingskortoplysninger klar for at kunne komme videre. Alternativt kan du springe guiden over og vende tilbage senere.

Et godt fif som både private og konsulenter kan gøre brug af er Google Ads support ( 8060 2340). Google har gennem årene udviklet en supportafdeling i Dublin med danske supportere, som sidder klar til at hjælpe dig (det kan dog også være du får fat i en engelsk-talende supporter, men de er også rigtig dygtige til at guide dig). Gem dette nummer, du kommer helt sikkert til at få glæde af det. 

3. Den første kampagne

Som en del af opsætningen af din Google-konto skal du oprette en kampagne. Her beder Google dig om at:

  • Beslutte, hvor meget du vil bruge i budget.
  • Vælge en målgruppe ud fra: Geografi, Netværk og Søgeord.
  • Angive din maks-CPC (den maksimale pris du vil betale pr. klik)
  • Skrive din første annonce

Googles interface er meget brugervenligt og du vil opleve at Google kommer med tips og tricks til, hvordan du skriver “den gode annonce”.

4. Indtast virksomheds- og faktureringsindstillinger

Her skal du oprette en betalingsprofil, hvorfra Google skal opkræve penge, når du markedsfører. Den første opkrævning vil oftest ske, når du opnår et spend på 400 kr. (såfremt du ikke har angivet andet i betalingsprofilen). Det maksimale beløb, som der trækkes fra din konto er 4.000 kr. (igen, såfremt du ikke har angivet andet i betalingsprofilen).

5. Indløs kampagnekode og kom i gang

Du har måske allerede modtaget et tilbud om 600 kr. gratis til din Google Ads markedsføring og det er nu du skal indløse disse penge. I bunden af siden finder du en rubrik, som hedder “introduktionstilbud”, her kan du indtaste din kampagnekode. Fælles for mange kampagnekoder er det, at du skal have brugt et hvis beløb, før koden bliver aktiveret. Derfor agerer kampagnekoden som en form for cashback, hvor du eksempelvis får 600 kr. tilbage, når du har brugt 1.200 kr.

Har du endnu ikke en kampagnekode kan du bestille en fra ivækst.dk på linket her.

Nu er der ikke andet at gøre end at vente på at Google godkender din kampagne og den begynder at køre. Husk at hold øje med din kampagne løbende, så du sikrer kontinuerlig vækst.

Bliv den bedste til online annoncering

Tag din egen læring ved hornene, og blive endnu bedre til betalt annoncering ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev.

*Ved at tilmelde dig, godkender du at Grow media må sende dig nyhedsbreve i forhold til vores privatlivspolitik.

Andre interessante indlæg

quality-score-cover
Google ads

QUALITY SCORE – HVAD ER QUALITY SCORE?

Indholdsfortegnelse Hvad er Quality Score? Skal man altid have 10/10 i Quality Score? Hvilke faktorer bestemmer din Quality Score? Skjulte faktorer, som kan påvirke din

Facebook-strategi
Facebook ads

Facebook Strategi

Facebook er en platform i evig udvikling – samtidig med at tredjeparter gør det svære for en data-drevet Facebook strategi. Man er nødt til at

er-skags-stadig-relevant-i-2021
Google ads

Er SKAGS stadig relevant i 2021?

Hvad er Single Keyword Ad Groups (SKAGs)? SKAGs er en kontostruktur, hvor hver annoncegruppe indeholder ét enkelt søgeord. Annoncerne i annoncegruppen samt landingssiden er bygget

Skal vi hjælpe din forretning?

Vi sidder klar med skræddersyede ideer, som skaber værdi for din virksomhed.

Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig.

Hvad har du brug for hjælp til?