Boost din kampagnestrategi

kampagnestrategi

Få det bedste ud af dine kampagner

For at få klemt alt afkast ud af dine kampagner, kan du ikke bare sætte dem op, uden at lægge en kampagnestrategi for eksekveringen.

Du kan hurtigt miste det vigtige i kampagnen, samt overblikket – især hvis den køres ud på flere forskellige kanaler. Derfor er det vigtigt med struktur på ens kampagner, så du sikrer at budskabet bliver leveret og du kan måle på den givne kampagne gennem udvalgte KPI’er.

Hvis du gør det rigtigt og får data ind, så har du i fremtiden et plug and play framework, du ved virker og som er nemt at implementere igen.

Fastlæg mål for kampagnestrategien

Som det første bør du sætte dig ned og se på dine mål for virksomheden og tilpasse dem denne kampagne. Med andre ord, hvordan skal vi udforme vores kampagnestrategi, for at den er med til at indfri vores virksomheds mål?

At bygge fundamentet op inden du starter, er klart mit bedste råd. Brug 1 time på at sætte konkrete mål for kampagnen, som du senere kan bruge på at evaluere om det har været en succes eller fiasko. Så kan du altid lære noget og tage det med videre til næste gang.

Vores kampagnestrategi ud fra tragtmodellen

Så hvordan får du dit budskab ud på den bedste og billigste måde?

Hvordan laver du content der har en gennemgående rød tråd?

Og hvad gør du for at holde overblikket gennem hele kampagneforløbet?

Personligt har jeg oplevet de bedste resultater ved at bygge vores kampagnestrategier op omkring tragtmodellen, og er klart min go-to model. Det kan være du kender den som AIDA-modellen, her sætter vi en matrix op, som sikrer at første interaktion med kunden, ikke bliver den sidste. På den måde forbliver vi top-of-mind og sikrer at kunden køber hos os næste gang.

Vi prøver med tragten at skubbe kunderne gennem den. Stille og roligt eksponerer vi dem overfor nye budskaber i købsrejsen, som til sidst overbeviser kunden til at købe dette produkt. Ikke alle personer er klar til at købe dine produkter ved første interaktion, især hvis de ikke kender dit brand. 

Det handler om at fortælle dem alt det unikke ved dine produkter, før de er klar til at købe.

tragtmodellen

i Top funnel skaber vi synlighed, i grove træk skal vi vise dem noget de kan relatere og fange deres opmærksomhed på en kanal fyldt med budskaber. I de fleste tilfælde, vil få stor succes, ved først at introducere en problemstilling de har, også komme med løsningen til det, altså dit produkt.

Gennem Mid funnel, er målet at skabe interesse hos kunden, altså et ønsket om at skulle have lige netop jeres produkter. Fortæl kunden hvordan dit produktet differentiere sig i forhold til konkurrenterne og hvad der gør det unikt. Det kunne være at i har en miljøvenlig produktionen i Danmark, at jeres produkter er gennemtestet så de har den bedste pasform, eller noget helt tredje. Så længe det er en unique eller emotional selling proposition, så fortæl dem om den. 

Til sidst ender kunden i Lower funnel. På dette tidspunkt er de med stor sandsynligt klar til at købe, de skal bare have det sidste skub, så de faktisk køber. Det kan ofte være noget så simpelt som at minde dem om at deres kurv er klar på webshoppen gennem dynamiske produkt annoncer eller vise anmeldelser fra kunder der allerede har købt. Det er psykologisk bevist, at vi mennesker ofte er flokdyr, som 60% af tiden vælger noget fordi andre siger det er godt altså de vil med på bølgen.

Som en ekstra ting er der Retention, også kaldet genkøb. I dette sidste stadie afgør du om din kampagnestrategi skal blive ved med at være en succes. Du har allerede solgt et godt produkt til kunden og de elsker det, men hvad skal være det næste de køber? Dette køb i retenion fasen er 10 gange billigere end i Top-funnel derfor er du nødt til at tænke det ind i den tragt.

Det er her du virkelig gør din kampagnestrategi profitabel og øger dine kunders livstidsværdi markant. Det er noget så simpelt som at kære cross-sale kampagner på Facebook eller vise dem produkter der supplere det de allerede har købt.

Hvad skal du være opmærksom på?

At følge tragten slavisk er ikke altid det bedste, mange gange vil man ved simple produkter kunne skære mid funnel ud, og skabe interessen enten i top- eller lower-funnel og derved gøre ens markedsføring mere profitabelt.

Derfor handler det ikke bare om at gøre som alle de andre gør, det handler om at skræddersy kampagnestrategien til ens målgruppe. Det kræver en helt masse analysearbejde oveni det du allerede ved, hvis du ønsker at lancere nye produkter, trænge ind i nye markeder osv.

Brug hellere for meget end for lidt tid på analysearbejdet, så har din kampagnestrategi de bedste vilkår for at blive en succes. Hvad enten kampagnen er gået godt eller dårlig, så er der altid noget at tage med videre, hvis du evaluerer på strategien.

Husk at evaluere dine kampagner

Har i opnået de opsatte mål?

Hvad har gjort kampagnen var en succes/ikke var en succes?

Hvad skal i tage med videre, når i fastlægger den næste kampagnestrategi?

Det var 3 simple spørgsmål, som du er nødt til at stille dig selv efterfølgende, selvom det ikke var en succes. Fordi så lærer du af dine fejl, og ved hvordan strategien ikke skal opbygges næste gang. Rom blev ikke bygget på en dag, især hvis du er nyuddannet murer, så skal du stadig lige have styr på basics. Til sidst får man perfektioneret sit arbejde, så det virker hver evig eneste gang.

Frygt ikke, hvis du har mistet modet så kontakt os hellere end gerne. Så kan vi hjælpe med at skræddersy en kampagnestrategi ud fra dine ønsker og mål.

Vi har lavet mange dumme fejl og derfor har vi i dag, en imponerede høj succes rate på de fleste kampagner vi sætter op for kunder. Så sikrer vi at du allerede fra start har strukturen i orden, også bryder vi evalueringen af kampagnestrategien ned til almindelig dansk tale.

Bliv den bedste til online annoncering

Tag din egen læring ved hornene, og blive endnu bedre til betalt annoncering ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev.

*Ved at tilmelde dig, godkender du at Grow media må sende dig nyhedsbreve i forhold til vores privatlivspolitik.

Andre interessante indlæg

quality-score-cover
Google ads

QUALITY SCORE – HVAD ER QUALITY SCORE?

Indholdsfortegnelse Hvad er Quality Score? Skal man altid have 10/10 i Quality Score? Hvilke faktorer bestemmer din Quality Score? Skjulte faktorer, som kan påvirke din

Facebook-strategi
Facebook ads

Facebook Strategi

Facebook er en platform i evig udvikling – samtidig med at tredjeparter gør det svære for en data-drevet Facebook strategi. Man er nødt til at

er-skags-stadig-relevant-i-2021
Google ads

Er SKAGS stadig relevant i 2021?

Hvad er Single Keyword Ad Groups (SKAGs)? SKAGs er en kontostruktur, hvor hver annoncegruppe indeholder ét enkelt søgeord. Annoncerne i annoncegruppen samt landingssiden er bygget

Skal vi hjælpe din forretning?

Vi sidder klar med skræddersyede ideer, som skaber værdi for din virksomhed.

Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig.

Hvad har du brug for hjælp til?

Er din kampagnestrategi klar til Black Friday, Julesalget og januarudsalg?

Hvis ikke – så tilmeld dig vores nyhedsbrev og få gode tricks du selv kan implementere og som kan fordoble din omsætning 🔥