8. oktober 2020

6 tips til at opbygge den perfekte e-mail

E-mail - 5 min læsning

den-perfekte-email
nikolai-klausen

Nikolai Klausen⎜Ads Specialist⎜nk@growmedia.dk

Man hører tit om, at virksomheder negligerer e-mail som marketing kanal. Argumentet er, at der ikke er særlig mange, som åbner deres e-mail mere.

Det er bare ikke tilfældet – derimod er det en af de bedste retention kanaler nogensinde, suppleret med anden markedsføring.

Vi har set positive udsving i konverteringsraten ved at sende mails ud til tidligere kunder, hvilket du også effektivt vil kunne udnytte.

Hvorfor SKAL du benytte email marketing?

E-mail marketing bør ikke kun bruges til at sende nyhedsmails, men ligeså vel en interaktionskanal, hvor du har mulighed for at kommunikere med dit segment.

Her kan du spørge til kundernes holdning til en ny kollektion, et afholdt event, udsende spørgeskemaer, tilfredshedsundersøgelser mv. på den måde kan du finde ud af, hvad dit segment ønsker og tilgodese din vigtigste målgruppe – dine kunder.

Når du benytter e-mail marketing får du ligeledes den højeste CLV (red. customer lifetime value). Det betyder, at du har mulighed for at interagere med dine kunder mere end én gang.

De bliver længere tid i dit netværk og er ofte lettere at påvirke, hvis du har opretholdt en kontakt til dem – her er e-mail en genial kanal. E-mail marketing er som udgangspunkt gratis, så der er ingen undskyldning for ikke at prøve sig frem. Vi hjælper dig gerne på vej med 6 tips. 

1. Navn på afsender

Har du nogensinde modtaget en mail, hvor der står f.eks. et varehusnavn? Det kan godt fungere for store kæder, men hvis du skal opnå loyalitet, må du tænke på direkte markedsføring (en til en).

Skab en relation allerede ved første møde. Din afsender kunne f.eks. hedde: Nikolai fra Grow media. På den måde skaber du en persona, som kunden kan relatere til.

Brug af persona er bl.a. især kendt fra Søstrene Grene, hvor Anna og Clara er blevet en fast del af deres brandstory.

2. Emnelinjen på din e-mail

Der er ikke noget mere usexet end at modtage en standardmail, hvor man bare føler man er “én i rækken”. Giv kunden den opmærksomhed, som du mener kunden fortjener.

Vær ikke bange for at benytte emojis i dit emnefelt – ofte er der højere åbningsrate på mails, hvor der er brugt emojis i emnefeltet.

Glem ikke din branding strategi – alt hvad du foretager dig, skal tage udgangspunkt i din branding strategi. Har du ikke støbt fundamentet først, vil huset falde sammen.

3. Præcision og opbygning

Lange kedelige mails, hvor der er langt fra ende til anden – hvem gider læse dem? Kom ud med dit budskab i starten af mailen og brug designet til at lede brugerens øjne ned over mailen.

Fanger du ikke brugeren fra start, er der en chance for de ikke åbner den næste mail du sender. Brugerne læser i et F-mønster (to horisontale linjer, herefter vertikalt).

4. Mobile first!

Det gælder ikke kun på websites, at man bør optimere mod mobilen. Mobilen er et redskab vi altid har ved hånden, og ofte her, hvor brugerne tjekker deres mail først.

Har du ikke et overskueligt design til mobilen, vil du ofte ikke nå særlig langt ud med dit budskab. En responsiv e-mail skabelon kan sikre, at dit mail-setup altid passer til mobilen.

5. Husk at implementere diverse CTA’er

Call-To-Actions, jeg kan ikke sige det nok! Det skaber et overskueligt design, og du gør det nemt for brugerne at komme ind på dit websites gennem deeplinks. Placér CTA’erne forskelligt og splittest, hvad der fungerer for dig.

Vi har oplevet at det er vidt forskelligt fra branche til branche, hvor man placerer CTA’en. Dét vi dog ved er, at desto tydeligere den er i designet, desto større klikrate er der. 

6. Hvornår på dagen bør du sende din e-mail?

Det kan lyde som et dårligt citat fra Klovn, men den er god nok. 8-Mad-8 Reglen – det er til at huske!

Der, hvor vi ser de største åbningsrater med højest interaktion har været omkring kl. 8 om morgenen, ved middagstid samt kl. 20 om aftenen. Det er tidspunkter, hvor brugerne ikke er fanget i arbejde og har tid til at sidde med mobilen og være privat.

Vil du gerne have endnu mere hands-on viden omkring det at bygge den perfekte e-mail? Så kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev Need For Paid. Her kan du både se hvad vi gør og få tips og tricks til din markedsføring.

 Det er altså en no-brainer for dig.

6 tips til den gode SoMe Strategi

6 tips til den gode SoMe Strategi

Kenneth Dam⎜Social Specialist⎜kd@growmedia.dk Ukordinerede budskaber, opslag i lange baner og uanede mængder af konkurrencer - er det også din SoMe strategi? Hvis det er din strategi for sociale medier, er du det helt rigtige sted, for så kan du helt klart bruge mine...

Google Display Annoncestørrelser 2020: Alt du skal vide

Google Display Annoncestørrelser 2020: Alt du skal vide

Nikolai Klausen⎜Ads Specialist⎜nk@growmedia.dk Når du annoncerer med display-kampagner i Google Ads, så er der en række populære annoncestørrelser, som du bør benytte og sætte dig ind i. Din placering og valg af bannerstørrelse kan være alt-afgørende for, hvordan din...

Kom godt igang på Facebook som virksomhed – Bedste guide 2020

Kom godt igang på Facebook som virksomhed – Bedste guide 2020

Kenneth Dam⎜Social Specialist⎜kd@growmedia.dk Ideen om at virksomheder skal være synlige på Facebook er ikke ny. Faktisk hober mulighederne sig kun op. Ser man bare på 2020 så er Facebook det største sociale medie i verdenen, med over 3 millarder brugere. Lad os sætte...

Pin It on Pinterest