A/B Splittest

ab-splittest-cover
df1d6ed5d243e5d7227891ae8b0b2949?s=96&d=mm&r=g

Hvad er A/B Splittest?

Når du arbejder med optimeringer er A/B Splittests én af dine vigtigste værktøjer. Hver dag kommer der trafik ind til din hjemmeside, men hvordan får du optimeret brugerrejsen? Og hvordan får du ledt dine brugere hen mod dit konverteringsmål?

Ved en A/B Splittest opsætter du to varianter og herefter finder du ud af om variant A performer bedre end variant B. På den måde kan du løbende optimere på din landingsside, dine annoncer, dine tekster mv. for at sikre best practise.

Fælles for alle A/B splittests er det, at du arbejder mod et konverteringsmål, som skifter alt efter hvilket sted du ønsker at teste. Det kunne f.eks. være:

  • Hvilken titel skaber flest leads på hjemmesidens leadformular?
  • Hvilken beskrivelse har den højeste klikrate?
  • Hvad for en annonce sikrer den laveste pris pr. konvertering?

Du bør ikke arbejde med flere forskellige konverteringsobjektiver i dine A/B splittests.

Hvorfor skal man A/B Splitteste?

Webshops oplever ofte at deres brugere efterlader produkter i kurven, men får aldrig gennemført checkout-flowet og får konverteret. A/B splittests kan sikre, at brugerne kommer den rette vej gennem salgstragten. Her opsætter man to varianter af checkout-flows og undersøger hvilken én af de to varianter, som sikrer, at der kommer flest konverteringer.

For webshops, som ikke laver A/B splittests kan det betyde tabt potentiel omsætning. Har man en leadbaseret forretning kan mængden af kundehenvendelse afhænge af hvor man placerer sin knap (CTA), hvordan ordlyden er i flowet, hvilken farve knappen har eller noget helt andet.

Det er derfor vigtigt at man aldrig stopper med at splitteste, for der er altid noget, som kan blive bedre. Kundernes købsmønstre ændrer sig fra tid til anden, hvorfor det er vigtigt at få opsat et checkout-flow, som der så brugervenligt og konverteringsoptimeret som muligt.

A/B Splittests kan sikre en lavere afvisningsprocent

Afvisningsprocenten er en væsentlig faktor, når man arbejder med splittesting. Det skyldes, at man her får en indikation på, hvor brugerne “falder fra” i kunderejsen. Her kan man foretage nogle ændringer, som fastholder kunderne i flowet. Det er selv de mindste ændringer, som kan have en påvirkning på både CTR fra annoncer, men samtidig også konverteringsrate på ens hjemmeside.

#TIP: Har man en landingsside, hvor man oplever en høj afvisningsprocent, kan man prøve at opsætte et heatmap fra Hotjar. Heatmappet kan hjælpe med at give en indikation på, hvor brugerne klikker, scroller, stopper op osv.

Splittesting handler om at finde den bedst mulige version af et element – om end det så er en knap, en annonce, en titel, en beskrivelse mv.

Sådan laver du en A/B Splittest

Når du sender nyt trafik ind til din landingsside er det vigtigt at brugeren får den bedste brugeroplevelse. Er landingssiden ikke mobiloptimeret kan det blive et problem, hvis +70% af din trafik kommer fra mobilen. A/B splittests bør derfor deles op pr. enhed, så du er sikker på at brugeren bliver præsenteret for den bedste version uanset hvilken enhed de tilgår din hjemmeside/dit brand på.

A/B splittests kan laves enten som enkeltstående tilfælde, men bør bruges som en struktureret proces i udviklingen af ens digitale tilstedeværelse.

Splittest-modellen

splittestmodellen-growmedia

RESEARCH

Sørg for at du inden påbegyndelse af din A/B splittest har sat dig ordenligt ind i, hvilke faktorer som påvirker din hjemmeside positivt og som du derfor ikke bør fokusere på først. Det kan være du har opsat et heatmap og fundet ud af, at brugerne klikke på den forkerte af de knapper, som du gerne vil have dem til at klikke på. Derfor skal du forstå dine data inden du kan opsætte en reel A/B splittest.

OBSERVÉR

Hver gang du gør dig en observation på om noget fungerer godt/skidt så sørg for at oprette et notatark til det, så du altid kan kigge tilbage. Det gør det også let for dine kollegaer at se, hvilke tests, som allerede er blevet fortaget – samt hvad der har fungeret bedst i praksis.

LAV VARIANT

Når du har lavet dine observationer, har du en idé om hvor der kan laves forbedringer. Du opsætter har derfor en hypotese, som du tester med en ny variant. Lad testen løbe indtil du har et klart testresultat og tag så aktion efterfølgende.

ANALYSE

Den vigtigste del er analysen. HVORFOR fungerede den ene variant bedre end den anden? Skriv det ned i dit notatark og analysér hvilke ting som måske stadig kan forbedres. Måske kaster din A/B splittest en ny hypotese af sig, som du kan teste efterfølgende.

Hvordan splittester man i Google Ads?

Der findes alverdens værktøjer, som kan hjælpe dig med at splitteste i Google Ads. Min personlige favorit er Adalysis. Derudover benytter jeg en del manuel testing, hvor annoncerne roterer på ubestemt tid. På den måde kan jeg teste copy mod hinanden og sikre at annoncerne performer ud fra konverteringsobjektivet på den enkelte kampagne.

Sådan bør du opsætte din kampagne

Sørg for at du har valgt manuel-CPC som budgivningsstrategi på din kampagne.

vaelg-budgivningsstrategi

Vælg herefter manuel-CPC

vaelg-manuel-cpc

Fjern udvidet-CPC, da det er en helt ny kampagne, som endnu ikke har noget konverteringsdata som algoritmen kan arbejde med.

fjern-udvidet-cpc

Klik herefter på Flere Indstillinger og sørg for at sæt annoncerotation til Optimer ikke: Roter annoncer på ubestemt tid.

optimer-ikke-annoncerotation

Sørg for at fravælge displaynetværket, da der ofte ikke er særlige gode resultater med search-annoncer på Googles displaynetværk.

fravaelg-displaynetvaerk

Sæt din geografi og vælg sprog. Det er vigtigt at huske at sprog ikke har en direkte effekt på hvilke lande du vil vise i. Man kunne godt argumentere for, at man valgte alle sprog, da du har begrænset geografien til Danmark.

vaelg-geografi-og-sprog

Opret herefter din annoncegruppe. Det kan være en fordel at opbygge din kampagnestruktur ud fra SKAGs-strategien.

opret-annoncegruppe

Opret en RSA (Responsive Search Ad) og publicér din kampagne. Herefter bør du gå ind og oprette yderligere 2 annoncer i annoncegruppen. På den måde roterer annoncerne rundt mellem hinanden og du kan holde øje med metrics – så alt afhængig af om du fokuserer på høj CTR, målkonverteringer, trafik mv. kan du løbende slukke de kampagner, som ikke performer og oprette nye annoncer, som minder om den bedst performende annonce.

OBS. Udvidet tekstannoncer udgår fra Google Ads d. 30. juni 2022. Herefter vil det ikke være muligt at oprette nye udvidet tekstannoncer.

Bliv den bedste til online annoncering

Tag din egen læring ved hornene, og blive endnu bedre til betalt annoncering ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev.

*Ved at tilmelde dig, godkender du at Grow media må sende dig nyhedsbreve i forhold til vores privatlivspolitik.

Skal vi hjælpe din forretning?

Vi sidder klar med skræddersyede ideer, som skaber værdi for din virksomhed.

Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig.

Hvad har du brug for hjælp til?