Analyse

Analyse

Lav den bedste analyse

Kan det være så simpelt?

Ærligt kræver det meget og er oftest ikke bare noget man laver på en uge.

De bedste strategier vi har lavet, har været på baggrund af gennemarbejdede analyser. Det betød et nærmere kig på segmentet, branchen og markedet. Derefter blev det vurderet om det man kunne nå de ønskede resultater.

Det vigtigste element ved enhver analyse er; jo mere tid du lægger i det, jo bedre resultater får du oftest ud af det.

Indsamling af data

Hvilket faktisk er det sværeste for de fleste, eftersom at de fleste ikke har adgang til de store informationssites. Derfor kan det være svært at finde relevant data, som kan understøtte nye tiltag eller ekspandering.

Men frygt ikke, for der findes faktisk nogle gratis muligheder, ellers kan du sætte os til alt det hårde arbejde, skulle det blive for uinteressant.

Gratis værktøjer

Det her er værktøjer som du med det samme kan bruge.

Google trends Her har du grundlæggende mulighed for at se hvilke interesser der er, efter specifikke ting på Google. Det kan give en forståelse for hvad folk søger efter og ønsker ved penetrering af nye markeder, men også ved styrkelse på nuværende.

Hofstede Insights Giver dig muligheden for at få indsigt i forskellige lande og deres kulturdimensioner. Det kunne være om landet er meget maskulint eller er fokuseret på længere relationer.

Danmarks statistik besidder alle mulige forskellige undersøgelser der kunne være interessant for det danske marked. De er alle sammen på baggrund af den danske befolkning. Husk på, at alt data på denne side er yderst valid og noget man sagtens kan basere sine strategier på.

Kildekritik

Hav altid et kritisk mindset når du leder efter data, især hvis du ikke har adgang til de store databaser som findes. Der er utrolig meget støj på internettet nu til dags, derfor kan du hurtigt få et dårligt syn på noget der måske var en reel mulighed. Lur mig ikke, om du ikke ville være træt af sådan en situation.

Hav derfor altid i menté, hvem der har skrevet og publiceret artiklen. Er der måske en skjult angenda, eller er der tale om et helt neutralt synspunkt? Kan du overhovedet overføre det du har læst til jeres virksomhed? Det er bare nogle af de ting du skal være opmærksom og krtisk når man taler om data.

Selve analysen

Betyder at i skal kigge på alle aspekter i den indsamlede data, det vil sige styrker, svagheder, muligheder og trusler.

Dernæst sammenligner og konkluderer i på den indsamlede data. Er der nok muligheder på et nyt marked, eller er der en stor mulighed for forbedring på et nuværende? Alt det skal spottes i en gennemarbejdet analyse.

Alt kan være relevant og en analyse skaber oftest grobund for gode digitale strategier.

En digital strategi som vi efterfølgende kan hjælpe med at planlægge, eksekvere og optimere.

Kenneth-Dam

Kenneth Dam

Partner & Social Specialist

Har du brug for hjælp? Så vil jeg meget gerne tage et uforpligtende møde, hvor vi sammen ser på jeres muligheder. Et frisk pust, er ofte det eneste som mangler.

Pin It on Pinterest