Branding Strategi

Branding-strategi

Hvad er branding strategi?

Branding strategi er kommunikation, som skaber et navn, symbol eller design der nemt identificeres og differentierer et produktet fra andre produkter. Det kunne være en definition.

Er målet for jer at være anderledes?

For vi mener ikke at det er nødvendigt.

Derimod mener vi at formålet med branding er at skabe en unik relation, som personer forbinder med noget positivt, og som får dem til at føle sig speciel og ønsket.

Vores definition af en branding strategi skaber en rød tråd gennem hele markedsføringsindsatsen, da en strategi handler om at adskille sig for konkurrenterne. Du behøver ikke at have et helt nyt og banebrydende produkt, derimod handler det om at skabe en unik relation til dine kunder.

Hvorfor fokusere på branding?

Branding handler om at skabe noget unik på markedet, ikke betydende at virksomheden eller produktet skal være unikt – men at der skabes en unik præference hos segmentet for jeres brand.

Det vil sige, hvis du ikke har skabt noget unik, så har du ingen mindeværdig branding strategi.

Hvis jeres brand ikke er kendt og målgruppen ikke har en relation, hvorfor skulle de så betale en højere pris for produkterne, i forhold til den virksomhed de kender?

Derfor er branding vigtigt, eftersom at det er kunderne og omverdenens opfattelse af jeres virksomhed og produkterne som i sælger.

Hvad skaber en god branding strategi?

I bund og grund kan det vises sort på hvidt, du skal få kunden til at associere produkterne og virksomheden med noget godt og unikt.

Hvordan gør du det? Første punkt. Tryllepulver, en enhjørning og et æble.

Så lader du enhjørningen tage et bid af æblet og hælder tryllestøv over – Vupti, så har du Apple.

Man kunne altid håbe 🤞🏼 dog er det ikke altid lige så nemt. Det tog Steve Jobs en fyring og flere år med hårdt arbejde, før han fik succes med at brande Apple som vi kender det i dag.

Branding er kernen i hele kundeoplevelsen der kommer med jeres produkter. Det vil sige alt fra designet, kundeservicen, salgsformen og indpakning. Alt skal spille sammen og gå op i en højere enhed.

Det tager tid at opbygge, men gøres det rigtigt, kommer du aldrig til at fortryde det.

Forskellige branding muligheder

Corporate branding (Virksomhedsbranding)

Når man snakker corporate branding, handler det om virksomheden bag produktet eller servicen.

Corporate branding fokuserer derfor på virksomhedens værdier, identitet og generelle omdømme (branding). Det kunne være hvis man i 2020 havde en helt CO2 nautral produktion eller man kun producerede sine produkter i Danmark.

For nogle virksomheder ligger det lige til højre benet at udnytte Corporate branding, for andre sker det ikke bevidst.

Produkt branding

Det ligger implicit i navnet, men hvad pokker. Produkt branding fokuserer på branding af selve produktet og den værdi det skaber for kunden.

Man ser ofte at de fleste virkomheder aktivt laver bevidste tiltag for at brande deres produkter, med et ønske om at genere øget salg. Det handler om at ramme de unikke om emotionelle salgsreplikker, som differentierer jeres produkter fra konkurrentens, hvilket kan være svært på mange markeder.

Employer branding

Employer branding for dig der leder efter de bedste medarbejdere. Du brander her i stort omfang arbejdspladsen og jeres medarbejdere. Er du helt sikker på hvordan du får de bedste kandidater til at vælge jer?

Det handler om at kende segmentet, ned til mindste detalje også give dem det de ønsker allerede ved første kontakt. Derefter skal du hele tiden minde dem om det gode ved jer.

Blandt andet kunne LinkedIn annoncering være oplagt til Employer Branding.

Personlig branding

Personlig branding ser vi hver dag, hvorom et godt eksempel er influencers.

Men vent! Inden du tænker åh nej og scroller videre. Så husk, du faktisk også selv er en influencer i et hvis omfang.

Personlig branding er hvor du skiller dig ud fra mængden, ved at give værdi til dine lyttere både gennem fagligt og personligt indhold. Det kunne være hvis du længe har fulgt Nikolai Klausen på LinkedIn og læst hans content omkring digital markedsføring og nu er endt her på siden. Eller hvis du eksempelvis anbefaler en mekaniker til en du kender, så stoler de på dig, fordi du ved hvad du snakker om. Begge tilfælde er grundet personlig branding.

kenneth-dam

Kenneth Dam

Partner & Social Specialist

Har du brug for hjælp? Så vil jeg meget gerne tage et uforpligtende møde, hvor vi sammen ser på jeres muligheder. Et frisk pust, er ofte det eneste som mangler.

Vi sidder klar til at hjælpe dig!

For at kunne indsnævre os og finde ud af hvordan vi hjælper jer bedst muligt. Så lad os ringe dig op, så tager vi en uformel samtale om jeres ønsker og ambitioner. Dertil sidder vi klar til at lytte og udfolde vores nytænkende hjerner indenfor jeres branche.

Pin It on Pinterest