E-mail Marketing

E-mail-marketing

Hvorfor skal du benytte email marketing?

Man hører tit om, at virksomheder negligeret e-mail som marketing kanal. Argumentet er, at der ikke er særlig mange, som åbner deres e-mail mere – men det er langt fra sandheden. Vi har set positive udsving i konverteringsraten ved at sende mails ud til tidligere kunder.

E-mail marketing bør ikke kun bruges til at sende nyhedsmails, men ligeså vel en interaktionskanal, hvor du har mulighed for at kommunikere med dit segment. Her kan du spørge til kundernes holdning til en ny kollektion, et afholdt event, udsende spørgeskemaer, tilfredshedsundersøgelser mv. på den måde kan du finde ud af, hvad dit segment ønsker og tilgodese din vigtigste målgruppe – dine kunder.

Når du benytter e-mail marketing får du ligeledes den højeste CLV (red. customer lifetime value). Det betyder, at du har mulighed for at interagere med dine kunder mere end én gang.

De bliver længere tid i dit netværk og er ofte lettere at påvirke, hvis du har opretholdt en kontakt til dem – her er e-mail en genial kanal. E-mail marketing er som udgangspunkt gratis, så der er ingen undskyldning for ikke at prøve sig frem. Vi hjælper dig gerne på vej!

Vælg en brugervenlig e-mail marketing platform

Når du skal igang med e-mail marketing er det vigtigt, at du har valgt en platform, som let giver et overblik. Vi benytter ActiveCampaign, da det er en hurtig voksende platform med mange muligheder. Der er også mulighed for tredjeparts integrationer, som gør det nemt for dig og din virksomhed at strukturere, segmentere og målrette din marketing.

I ActiveCampaign kan du oprette lister, hvori du kan inddele dine målgrupper. Du kan hermed opbygge dine målgrupper i et framework, hvor du rammer både top-, mid- og lower-funnel (salgstragten). ActiveCampaign er en meget brugervenlig platform, hvor du har mulighed for at customize dine e-mails, så de passer ind i din branding strategi. Vi hjælper gerne med at opsætte en skabelon, som passer til dit brand og som danner grundformen for din e-mail marketing.

Det er også vigtig at have en strategi for, hvordan du skal indsamle mails til din e-mail liste – og hermed gøre det på en måde, så du overholder GDPR-lovgivningen.

Sådan opbygger du den perfekte e-mail – 6 Gode Råd!

Der findes ikke en opskrift på, hvad der virker for din branche – men der findes en række råd, hvorefter du skal finde ud af, hvad der virker for dig og dine kunder.

 

1. Navn på afsender

Har du nogensinde modtaget en mail, hvor der står f.eks. et varehusnavn? Det kan godt fungere for store kæder, men hvis du skal opnå loyalitet, må du tænke på direkte markedsføring (1:1). Skab en relation allerede ved første møde. Din afsender kunne f.eks. hedde; “Niklas fra FantasiBrand”. På den måde skaber du en persona, som kunden kan relatere til. Brug af persona er bl.a. især kendt fra Søstrene Grene, hvor Anna og Clara er blevet en fast del af deres brandstory.

 

2. Emnelinjen

Der er ikke noget mere usexet end at modtage en standardmail, hvor man bare føler man er “én i rækken”. Giv kunden den opmærksomhed, som du mener kunden fortjener. Vær ikke bange for at benytte emojis i dit emnefelt – ofte er der højere åbningsrate på mails, hvor der er brugt emojis i emnefeltet. Glem ikke din branding strategi – alt hvad du foretager dig, skal tage udgangspunkt i din branding strategi (“har du ikke støbt fundamentet først, vil huset falde sammen”).

 

3. Præcision og opbygning

Lange kedelige mails, hvor der er langt fra ende til anden – hvem gider læse dem? Kom ud med dit budskab i starten af mailen og brug designet til at lede brugerens øjne ned over mailen. Fanger du ikke brugeren fra start, er der en chance for de ikke åbner den næste mail du sender. Brugerne læser i et F-mønster (to horisontale linjer, herefter vertikalt).

 

4. Mobile first!

Det gælder ikke kun på websites, at man bør optimere mod mobilen. Mobilen er et redskab vi altid har ved hånden, og ofte her, hvor brugerne tjekker deres mail først. Har du ikke et overskueligt design til mobilen, vil du ofte ikke nå særlig langt ud med dit budskab. En responsiv e-mail skabelon kan sikre, at dit mail-setup altid passer til mobilen.

 

5. CTA, CTA, CTA, CTA…

Call-To-Actions, jeg kan ikke sige det nok! Det skaber et overskueligt design, og du gør det nemt for brugerne at komme ind på dit websites gennem deeplinks. Placér CTA’erne forskelligt og splittest, hvad der fungerer for dig. Vi har oplevet at det er vidt forskelligt fra branche til branche, hvor man placerer CTA’en. Dét vi dog ved er, at desto tydeligere den er i designet, desto større klikrate er der.

 

6. Hvornår på dagen bør du sende din e-mail?

Det kan lyde som et dårligt citat fra Klovn, men den er god nok. 8-Mad-8 Reglen – det er til at huske! Der, hvor vi ser de største åbningsrater med højest interaktion har været omkring kl. 8 om morgenen, ved middagstid samt kl. 20 om aftenen. Det er tidspunkter, hvor brugerne ikke er fanget i arbejde og har tid til at sidde med mobilen og være privat.

Du kan også gøre det nemt for dig selv og komme ind på et e-mail abonnement hos os. På et e-mail abonnement modtager du månedlige afrapporteringer på dine on-going kampagner (automatiserede flows). Vi tilbyder også opsætning af mail-kampagner. Her aftaler vi en pris alt efter kampagnens varighed og omfang. Vi glæder os til at høre fra dig.

nikolai-klausen

Nikolai Klausen

Partner & Ads Specialist

Har du brug for hjælp? Så vil jeg meget gerne tage et uforpligtende møde, hvor vi sammen ser på jeres muligheder. Et frisk pust, er ofte det eneste som mangler.

Vi sidder klar til at hjælpe dig!

For at kunne indsnævre os og finde ud af hvordan vi hjælper jer bedst muligt. Så lad os ringe dig op, så tager vi en uformel samtale om jeres ønsker og ambitioner. Dertil sidder vi klar til at lytte og udfolde vores nytænkende hjerner indenfor jeres branche.

Pin It on Pinterest