Google Ads
Google annoncering handler om at placere annoncer overfor de brugere, som efterspørger dit produkt eller din service. Vi håndtere både store og små budgetter og arbejder proaktivt med vores kunder, for at sikre, at de får det maksimale ud af deres annoncebudget.
Hvorfor er Google Ads vigtigt?
Mens Facebook arbejder med push-marketing arbejder Google mere med pull-marketing.
På Google Ads handler det om at være tilstede og tilgodese kundens behov. Hvis din Google annonce passer ind i brugerens søgning, så vil Google belønne dig. Derfor er det ikke nok blot at opsætte én kampagne op med 1000 søgeord. Det handler om at være omhyggelig med sin kontostruktur og skabe ‘den røde tråd’, for så giver Google dig bedre placeringer til billigere priser – og derfor får du mere ud af dit annoncebudget.
Google Ads kan hjælpe din virksomhed med at konkurrere på branchespecifikke søgeord både lokalt, nationalt og internationalt. Du kan konkurrere ligeværdigt med de helt store spillere, da det hele i sidste ende handler om: Skaber du relevans overfor brugeren?
- Proaktive Google Ads Specialister
- Kampagnestrukturer, som sikre maksimal ROI
- Splittesting for at få indsigt i bedste performance
- Brugersegmenterede annoncer, der skaber konverteringer
Hvordan arbejder vi med Google Ads?
Proaktivitet er nøgleordet. Vi kunne godt sætte en hurtig kampagne op, men så vil din virksomhed ikke få den maksimale ROI. Ved hele tiden at være ‘et skridt foran’, så kan vi målrette markedsføringen til den enkelte, så hver annoncekrone bliver brugt fornuftigt. Vores analytiske tilgang gør, at vi hele tiden har fingeren på pulsen og budjusterer dine søgeord, så de altid er tilgængelig på første side i søgeresultaterne.
De typiske opgaver inden for Google Ads
Udarbejde af målsætninger
Hvis ikke målsætningerne er klarlagt fra starten, så ved vi ikke, hvad vi skal rette fokus mod. Det er forskelligt fra virksomhed-til-virksomhed, hvad behovet er. Webshops efterspørger ofte salg, imens servicevirksomheder ønsker leads.
Udarbejdelse af gode annoncer
Vi arbejder ud fra en kampagnestruktur, der bygger på SKAGS (Single-Keyword-Ad-Groups). I hver annoncegruppe splittester vi 3 annoncer/annoncetyper op mod hinanden, så det hele tiden er de bedst performende annoncer, der eksponeres.
Teknisk opsætning
Det er ikke ligegyldigt, hvordan en konto er sat op. Hvis ikke der er struktur på din Google Ads konto, så risikerer du at opnå lavere kvalitetsresultat. Hvis dit kvalitetsresultat er lavt, bliver dine klikpriser dyrere.
Retargetinglister & Optimering
Når kunden først er kommet ind på din side, så skal vi holde fast i kunden. Derfor byder vi højere på kunder, som allerede kender til din virksomhed. Dagligt justerer vi dine bud og optimerer på dine annoncer, så du opnår maksimal performance.
Find et proaktivt Google Ads Bureau
Vi har sagt det før, og vi siger det igen – Proaktivtet er vejen frem. Når du har valgt at outsource din markedsføring er det ikke blot at ligge hovedet på bloggen og læne dig tilbage. Du skal sørge for, at du får value-for-money. Hvis din Google Ads konsulent har solgt sig ind for 1.000 kr./måneden. Så bør du som kunde stille dig kritisk overfor, hvor meget du får ud af de 1.000 kr. I bureaubranchen ligger priserne ofte på 1.000-1.500 kr./timen. Ved freelancers ligger den på 500-700 kr./timen. Hos Grow media tager vi 750 kr. i timen – og det er ligegyldigt om du er en stor eller lille spiller på markedet. Forskellen ligger i det antal af timer, som vi estimerer, at vi skal bruge på dig som ‘handlende kunde’ hos os. Hvis vi estimerer, at vi skal bruge 6 timer på din Google annoncering, men at vi kommer til at bruge 8 timer, så er det os, som har estimeret fokert, og så er det os, som bøder for det ekstra arbejde. For det er i vores interesse, at du får det maksimale ud af dit Google Ads annoncebudget. Vi arbejder proaktivt med din annoncering, så hvis vi er nødt til at bruge de 3-4 timer ekstra, så bruger vi de 3-4 timer ekstra. Opnår vi optimal performance for 4 timer i en måned, men du har betalt for 6, så ligger vi de timer videre til næste måned og arbejder så 8 timer. Som handlende kunde hos os, der får du månedligt tilsendt en rapport over de timer, som er blevet brugt på din Google Ads markedsføring. Så ved du, hvad der er blevet lavet og du kan som kunde se, om Google Ads Bureauet eller konsulenten sidder og arbejder proaktivt med dine Google Ads annoncer.
Hvad betaler man for et klik på Google?
For at forstå budsystemet, skal der en mere matematisk tilgang til. Når man arbejder med Google annoncering arbejder man med klikpriser, hvilket betyder, at man har en pris man maksimalt vil betale for et søgeord. Så kan det godt være, at man kun kommer til at betale en brøkdel af, hvad man maksimalt vil betale, men det afhænger af brugerens søgning og om du skaber relevans i forhold til det pågældende søgeord.
Google favoriserer relevans, og det ser man blandt andet i deres budsystem, hvor det er din Ad Rank, som er afgørende for, om du bliver eksponeret øverst, næstøverst eller om du overhovedet bliver eksponeret. Ad rank beregnes ved at sige: Maks-CPC*Quality Score. Din quality score beregnes ud fra hvor god en ‘rød tråd’ der er mellem søgeordet, annoncen og landingssiden. På hvert led bliver du bedømt ud fra under middel, gennemsnitlig eller over middel. Ligger du over middel i alle tre vil din quality score på det pågældende søgeord blive 10/10. Når man så kigger ind i, hvordan din Ad Rank beregnes, så kunne du byde med en maks-CPC på 5 kr. på søgeordet, og så vil du have en Ad Rank på: 5*10 = 50.
Eksempel på Google Ad Rank
Annoncør A byder 5 kr. på ‘Google Ads specialist Vejle’ med en kvalitetsscore på 5. Han vil derfor have en Ad Rank på: 5*5 = 25.
Annoncør B byder 3 kr. på ‘Google Ads specialist Vejle’ med en kvalitetsscore på 10. Han vil derfor have en Ad Rank på 3*10 = 30.
Så selvom annoncør A byder højere på søgeordet, så favoriserer Google relevans, da Annoncør B har en bedre ‘rød tråd’ i forhold til det pågældende søgeord. Så Annoncør B bliver placeret over Annoncør A, selvom Annoncør B byder lavere. Det er derfor vigtigt, at du opbygger en Google Ads struktur, som har fokus på at skabe relevans overfor brugersøgninger.
Hvad er SKAGs og hvorfor skal du vide det?
SKAGs står for Single-Keyword-Ad-Groups. Det er en Google Ads kontostruktur, hvor man inddeler hvert søgeord i sin egen annoncegruppe. Så når du har en kampagne, som fokuserer på f.eks. ‘Google Bureau’, så vil du kunne opbygge annoncegrupper til: Google Bureau Vejle, Dygtigt Google Bureau Vejle, Bedste Google Ads Bureau… You get it. Når du så skriver dine annoncer til din annoncegruppe, så skriver du dem ud fra det søgeord, som du ønsker at målrette i din annoncering. Den landingsside du linker ind til, skal så indeholde samme søgeord. Hvis alle faktorer er overholdt, så vil Google belønne dig, fordi du skaber relevans overfor det pågældende søgeord.
Men inden du bare inddeler alle dine søgeord i SKAGs, så kan det være en idé at oprette en generisk kampagne, som er en bred kampagne, der giver dig indsigt i, hvad brugerne søger på. Du kan også lave en søgeordsanalyse, hvor du kigger ind i, hvordan volumen (antal af månedlige søgninger) er på de søgeord, som du ønsker at positionere dig på. Den nemmeste måde er dog at oprette en bred kampagne med short-tail søgeord og et begrænset budget, hvor du så kan tjekke search-term rapporter og få en indsigt i, hvad dine brugere søger efter omhandlende dit søgeord. Er der nogle søgeord, som får mange eksponeringer og konverteringer, men du kun har et kvalitetsresultat på 4/10. Så bør du tage søgeordet ud i sin egen annoncegruppe samt implementere det på den landingsside du sender trafikken ind til.
På den måde kan du hele tiden arbejde proaktivt med dine Google annoncer og blive bedre til at skabe relevans, så Google giver dig de bedste placeringer til en lav pris. Så ligegyldigt hvad for en kontostruktur du gør brug af, så bør den altid indeholde én eller anden form for SKAGs-struktur. Derfor skal du vide, hvad SKAGS er.
Skal du have Google Annoncer i lokalområdet?
Har du en fysisk butik? Sælger du lokalt eller leverer du services i lokalområdet? Så burde du uden tvivl benytte Google Ads. En anden faktor, som du kan gøre brug af er, om dine konkurrenter gør brug af Google Ads. For hvis de finder det rentabelt at være tilstede på et branchespecifikt søgeord, så er det nok fordi, at der er noget om snakken, og derfor skal du konkurrere på søgeordet. Det kan også være, at du har en webshop, som sælger nationalt, men som har lokale forhandlere. Her kan du med fordel også markedsføre at man kan handle i webshoppen og hente det hos en forhandler i lokalområdet.
En anden ting, som er vigtigt at have in-mente er retargeting. Hvis du sælger en fysisk service, f.eks. Fliserens, så kan det give god mening at byde ind på søgeordet i lokalområdet, da brugerne først vil ‘tjekke markedet’ og så vende tilbage og se, hvad der byder sig. Det er et mere overvejelseskøb og derfor skal du sørge for at være tilstede når brugeren søger første gang, men endnu mere vigtigt også anden, tredje og fjerde gang. For er det dig, som er mest synlig, så er det også dig, som er top-of-mind, når din bruger skal vælge hvilken leverandør de skal bruge til at udføre servicen.
Når du annoncerer i lokalområdet har du en række unikke muligheder med Google Ads – nemlig LSA & LIA, som er forklaret nedenfor.
Local search ads (LSA) – Hvad er det?
Markedsfører du lokalt kan du koble din Google MyBusiness op med din Google Ads konto. På den måde verificerer du, at du er tilstede i lokalområdet. Det betyder, at når du byder ind på søgninger f.eks. ‘Markedsføring i Vejle’, så vil du have mulighed for at blive eksponeret i Maps som en betalt annonce øverst foran alle dine konkurrenter. Fysiske butikker kan med fordel gøre brug af dette, da maps somregel eksponere de butikker, som er nærmest ens egen placering. Men med Local search ads, har du nu mulighed for at blive eksponeret fordi du er i ‘lokalområdet’ og ikke blot fordi personen er tæt på den adresse, som du har opgivet i Google My Business.
Local inventory ads (LIA) – hvad er det?
Forhandler du derimod varer, som brugere kan bestille online og hente i butikken, så kan du blive godkendt til at markedsføre med Local inventory ads på Google. Det betyder, at der på dine shopping annoncer i Google kommer et lille mærkat med ‘Hent i dag’, ‘Click & Collect’ eller noget helt tredje. Det betyder, at du vil kunne forbedre dine shopping annoncers CTR betydeligt, da en analyse ifølge TheSEMPost viser, at 33% af Google søgninger er lokationsbaseret og at 8 ud af 10 kunder siger, at de er mere tilbøjelige til at besøge en butik, hvis de kan se, at det produkt de efterspørger er på lager.
Hvordan bruger du dit Google Ads Budget optimalt?
Det er ikke ligegyldigt om du benytter dig af Exact, Phrase eller Broad match søgeord. Disse typer kaldes matchtyper, hvor du kan strukturere hvilket søgeord skal eksponere en given annonce og hvad vil du byde for sådan en søgning.
- Broad match – Bredeste søgeterm, fuld fleksibelt
- Exact match – Præcis søgeterm ,ingen fleksibilitet, matcher søgeordet eksakt
- Phrase match – Let fleksibel, matcher sætningen
- Broad match modifier – fleksibelt, modificeret
Lad os kigge ind i mere specifikt, hvordan de forskellige matchtyper agerer når du arbejder med Google Ads annoncering.
Hvad er Broad Match søgeord?
Broad match er en matchtype på Google Ads, hvor man angiver et søgeord, som man ønsker at blive eksponeret på uden at have nogen rettesnor på, hvilke kombinationer, som annoncen skal vises ved. Det betyder, at din annonce bliver eksponeret ved alle søgninger, som Google mener har relevans overfor det pågældende søgeord. Man skal derfor være meget påpasselig, hvis man vælger at bruge helt brede søgetermer.
Et eksempel kunne være, at søgeordet var ‘Google bureau’, så kunne du ligeså godt blive eksponeret på søgninger, som kun indeholder Google eller som kun indeholder bureau. Dvs. du måske finder contentbureauer, som ikke varetager Google Ads markedsføring, men derimod specialiserer sig i content.
Måden man angiver Broad matches på er ved at indtaste søgeordet uden nogen form for definition på, hvad Google skal gøre med ordet.
Vi vil gå så langt at sige, at du bør ikke benytte broad match matchtyper, når du arbejder med Google Ads. Det er lidt ligesom at kaste krogen ud i Stillehavet og håbe på at det er lige præcis den fisk du ønsker at fange, som bider på krogen. Men der er mange andre fisk, som finder samme madding interessant og pludselig har du ikke mere madding (ergo er dit budget brugt op, på knap så relevante brugere).
Hvad er phrase match søgeord?
Phrase match er en matchtype, som du næsten altid bør gøre brug af. Når du anvender phrase match betyder det, at din annonce bør eksponeres overfor søgninger, hvor søgeordet indgår i sætningen. Det er et søgeord, hvor du bør sætte et lavt-middel bud, da den varetager bredere søgninger end f.eks. exact matches. Det betyder at eksponeringerne ofte er flere.
I forhold til eksemplet ovenfor, hvor en bruger søger efter ‘Google Bureau’, så vil en phrase match søgning på samme frase kunne eksponere annoncer ved søgninger såsom ‘Billigt Google Bureau i Vejle’, da sætningen indeholder søgeordet ‘Google Bureau’.
Måden du angiver Phrase matches på er ved at bruge citationstegn foran og efter søgeordet, således: “Google Bureau”.
Hvad er exact match søgeord?
Exact match er en matchtype, hvor du specificerer den eksakte brugersøgning. Det kan være du ved, at der er en bestemt sætning eller et short-tail søgeord, hvor brugerne ofte søger og konverterer. Derfor vil du gerne være med i den eksakte søgning, for det er her, hvor du har mulighed for at skabe mest relevans. Derfor vil du også gerne byde højere på de eksakte søgninger fremfor Phrase Match, da du har mulighed for at skabe et bedre kvalitetsresultat under det eksakte match.
Igen kunne det være ‘Google Bureau’. Hvis du ved, at der er en høj volumen på så bredt et søgeord, så vil en annoncegruppe med exact match søgeord deltage i budgivningen ved den eksakte søgning, men ikke blive vist ved f.eks. ‘Billigt Google Bureau i Vejle’.
Exact match søgeord angives med såkaldte brackets, hvor du ligesom ‘indrammer’ den eksakte søgning, så Google ved, at det er lige præcis dét som du ønsker at byde ind på – f.eks.: [Google Bureau].
Hvad er Broad Match Modifiers?
Ønsker du at byde ind på brede søgeord, så bør du altid benytte denne metode. Det giver dig kontrol som annoncør, hvor du kan vælge hvilke kombinationer, som søgeordet skal vises udfra.
Tager vi forrige eksempel, hvor en bruger søger efter ‘Google Bureau’, så vil det være muligt med en broad match modifier at vælge, hvilket/hvilke søgeord, som må ‘ændre’ sig eller modificere sig. Det betyder, at man vil kunne blive eksponeret på Google Bureauer eller ved f.eks. stavefejl såsom ‘Gogle Burauer’, så du stadig er tilgængelig på søgetermen, men har kontrol over, hvilke ord, som må modificere sig selv.
Broad match modifiers angives med et plus foran det søgeord, som må modificere sig selv. I ovenstående eksempel vil det have set således ud: +Google +Bureau.
Benyt negative søgeord i din annoncering
Et af de vigtigste redskaber du har som Google annoncør er, at du kan kigge på, hvor dine annoncer bliver vist og derfor selv vælge, om det er søgetermer som er relevante. Kig minimum én gang ugentligt i dine søgeterms rapporter for at få en indsigt i, hvor annoncerne vises og så lav ekskluderingslister, så du har grupperet dine negative søgeord, ligesom du grupperer de søgeord, som du gerne vil findes på. Laver du ekskluderingslister, har du nemmere ved at ekskludere søgeord på tværs af kampagner, fremfor du manuelt skal ind og tilføje dem til alle kampagner.
En fordel kan være at lave en universal liste, hvor de søgetermer, som ingen mening giver i forhold til din branche er placeret i. Derudover kan det være en god idé samtidig at lave en liste til konkurrenter eller butikker, som kunne sælge dit produkt/dine services. For butikker såsom eBay, Amazon, Bilka, Føtex osv. vil det ofte ikke give mening at blive vist på, hvis en bruger har søgt det med i søgningen. For så antyder det, at brugeren foretrækker at købe det i den pågældende butik.
Må man byde på konkurrenternes brandnavn?
Vi oplever tit kunder, som efterspørger, om de ikke kan blive vist, hvis en bruger søger efter en konkurrent – for så har de mulighed for at stjæle kunderne. Der er to aspekter i dette.
For det første, så er det ulovligt at markedsføre direkte på en konkurrents brandnavn, medmindre det er et generisk brandnavn såsom pandetermometer.dk.
Det andet aspekt er, at det er nærmest umuligt at opnå et godt kvalitetsresultat ved konkurrent søgninger, da du ikke vil kunne skrive konkurrentens navn i annoncen eller på landingssiden. Det betyder at dit kvalitetsresultat vil være 1-2/10, hvilket kan gøre, så der står ‘vises sjældent eller aldrig grundet dårligt kvalitetsresultat’.
Ender du dog med, at den bliver kvalificeret til visning, så vil du skulle byde højt for at få en god eksponering, for hvis virksomheden selv byder på sit brandnavn, så er du oppe imod en budgivning, hvor konkurrenten har 10 i kvalitetsresultat og du kun har 1-2.
Et eksempel kunne være at konkurrenten byder 3 kr. i maks-CPC på eget brand med et kvalitetsresultat på 10. Det giver ham en Ad Rank på 30. Så skal du op og byde 16-31 kr. pr. klik før at du får en eksponering over din konkurrent. Så kan man spørge sig selv, om det er pengene værd?
Til sidst, så er det også rigtig dårlig stil, og derfor anbefaler vi, at man lader helt være, for de penge som du bruger på at feje din konkurrent ned, de penge kan bruges meget mere effektivt andetsteds.
Start med search annoncering
Når du skal i gang med Google annoncering, så bør du som regel at starte med at samle de folk op, som allerede søger efter dine services. De er varme målgrupper, som er lettere at konvertere. Arbejder du dog med en webshop, så bør du også få opsat et Shopping feed, så du kan køre Google Shopping Ads og blive vist ved produktspecifikke søgninger.
Search annoncering bruges især ved nyopstartede virksomheder, som f.eks. ikke har fået en topplacering på deres eget domæne endnu. Her kan det give mening at lave en brandkampagne, hvor man byder på brandspecifikke søgeord. På den måde er du sikker på at få en eksponering, hvis en kunde søger direkte efter din virksomhed. Samtidig vil du have et højt kvalitetsresultat, da konkurrencen på brandnavne er lav, medmindre du har et generisk brandnavn. Det vil give lave klikpriser og derfor bør du byde ind på placeringen.
Search annoncering giver dig samtidig den bedste læring over, hvilke søgeord, som konverterer for din virksomhed (ligegyldigt om det er en webshop eller leadbaseret virksomhed). Du får indblik i, hvad for nogle søgeord, som folk søger efter og kan aktivt selv begynde at fylde titler med brugernes søgeord, så du tilgodeser brugernes søgninger.
Hvad er forskellen på SEO og Google Ads?
SEO står for ‘Search Engine Optimization’ det betyder, at du forsøger at optimere din landingsside ud fra en given søgeterm, som du ved har en høj volumen. Det er den organiske vej, hvor man ikke ligger penge i markedsføringen, men derimod tid i at fremme sin landingsside, som værende den bedste ud fra brugerens søgning på ‘søgeord X’.
Google Ads derimod handler om at byde ind på et søgeord, som du gerne vil have din virksomhed skal eksponeres på – og så betale for en placering i søgeresultaterne på det pågældende søgeord.
Det er derfor vigtigt at når man arbejder med SEO og Google Ads, at man sparrer med hinanden. For hvis man ligger nr. 1 i søgeresultaterne på et søgeord, så giver det måske ikke mening at byde på et exact match af søgeordet, da du allerede har en topposition i søgeresultaterne (SERP).
Vælg den rigtige google ads partner
Marketing bliver mere og mere populært, og det kan derfor være svært at finde den rigtige Google Ads Partner. Måden hvorpå vi mener, at vi er den rigtige Google Partner for din virksomhed er ved, at vi ingen binding har på vores services. Vi ønsker at vores kunder bliver hos os, fordi vi skaber resultater. Vi er et Google Ads Bureau, som har specialister, der arbejder fokuseret med Google annoncering. Vi er et fuldt certificeret Google Ads Bureau, som kan stå inde for det vi leverer. Vi benytter os af timetracking, hvilket er en sikkerhed for dig som kunde. Så når du benytter os som leverandør på din Google markedsføring, så får du månedligt afsendt en rapport over den tid vi har brugt – samt hvad der er blevet lavet.
Vi ønsker en tæt dialog med vores kunder. Derfor benytter vi systemet Slack som kommunikationskanal. Her bliver du koblet op med din egen kanal, hvor vi løbende vil holde dig opdateret på, hvordan det går med din markedsføring. Det er os, som har fingeren på pulsen, og er du det mindst i tvivl om, hvordan det går, så kan du blot sende en besked afsted og så svarer vi med det samme.
Skal vi være dit Google Ads Partner Bureau, som står for din Google annoncering? Så kontakt os her. Google ads bureau i Vejle.