Google Search Annoncering

google-search-annoncering

Hvad kan du bruge search annoncering til?

Billige kliks, højere konverterings rater og positiv ROI (Return-On-Investment) er fredagsslik for en annoncør! Search-annoncering er den sikreste måde at markedsføre på, hvis du har fokus på ROI. Her kan du målrette dine annoncer ud fra, hvad brugeren aktivt søger på. Hermed ved du, at når din annonce eksponeres på det pågældende søgeord, så er der allerede en interesse fra brugeren inden de overhovedet har foretaget søgningen.

For at komme i gang med search annoncering kræver det at du har en Google Ads konto. Har du endnu ikke sådan én, så kan du oprette den her eller kontakte os, så sætter vi den op for dig.

Sådan arbejder vi med search annoncering

Der findes mange strategier og metoder til, hvordan du opbygger den rigtige search-kampagne. Vores erfaringer viser, at desto mere granuleret en kampagne er, desto større indsigt kan du skabe og hermed benytte til at forbedre kampagnen.

Ved at opbygge kampagnen granuleret, kan du skræddersy dine budskaber i annoncen, så den opnår høj kvalitetsscore. Google vægter annoncer med høj kvalitetsscore højere end de annoncer, med en lav eller middel kvalitetsscore. Scoren bliver givet ud fra en række parametre, som viser, hvor relevant annoncen er ift. brugerens søgeord. Hvis søgeordet indgår både i din titel, tekst, sti, på din landingsside mv. vil du have en højere kvalitetsscore. Når vi granulerer en kampagne sørger vi for, at annoncen leder ind til den landingsside, som fortæller om lige netop det produkt, som kunden har søgt efter.

Vi opsætter somregel også generiske kampagner. De generiske kampagner er målrettet mod de folk, som søger i mid-funnel (ift. salgstragten). Disse brugere kender muligvis ikke dit produkt, men har måske hørt om dig før. Hermed får du mulighed for at hente en salg, selvom brugeren ikke var overbevist om, at de skulle ende på dit website, da de foretog søgningen.

Brandkampagner er vigtige! Følger din organiske rækkevidde ikke med, og ligger du måske nr. 9 i søgeresultaterne på dit eget brandnavn? Det duer ikke… Kunderne skal kunne finde dig, når du bliver nævnt i en søgning på Google. En brandkampagne sikrer, at dit website bliver eksponeret i en search-annonce, når brugerne søger efter dig. Ved at annoncere på eget brandnavn ser vi lave klikpriser, høj CTR (Click-Through-Rate) samt højere konverteringsrater. Det skyldes, at de brugere, som leder efter dit produkt/service allerede kender til dig – og har en hensigt med at besøge dit website, når de aktivt søger efter dig.

“Bud er ligegyldigt, vi skal bare være nr. 1”

… den hører vi desværre tit. Ofte tror kunderne at det er nok med en lille app på mobilen, som klarer budjusteringen, men det er sjældent nok. Når vi opbygger vores kampagner i granuleret struktur, betyder det også, at annoncegrupperne er granuleret. Vi opdeler annoncegrupperne i henholdsvis:

Exact match: Her bliver din annonce eksponeret fra de brugere, som har søgt specifikt efter det søgeord, som du har opgivet. Disse søgeord angives som: [søgeord] i Google Ads. F.eks., hvis annoncen omhandler en frisørsalon og dit søgeord er [frisørsalon], så vil annoncen blive eksponeret ved en søgning efter: Frisørsalon. Men vil ikke blive eksponeret ved en søgning efter: Frisørsalon i Aalborg.

Phrase match: Her bliver din annonce eksponeret, hvis brugerne har indtastet søgeordene i præcis den rækkefølge du har angivet. I Google Ads angives disse søgeord som: “søgeord”. F.eks., hvis din annonce omhandler blå sneakers og dit søgeord er “blå sneakers”, så vil annoncen blive eksponeret for brugere, som søger efter “blå sneakers herre”, men vil ikke blive vist ved søgninger efter “sneakers i farven blå”.

Det er også med denne søgeordstype at du sikrer brugerne kan finde dig på miss-spells (hvor brugeren har ramt en forkert tast eller stavet forkert).

Broad match modifiers: Her skal alle bogstaver stå på samme måde, som du har angivet i Google Ads. Disse søgeord markeres med et plus-tegn før søgeordet. I Google Ads vil man skrive det som: +søgeord. f.eks., hvis din annonce omhandler sorte bukser, og dit søgeord er: +sorte +bukser. Så vil din annonce blive vist ved søgninger efter; “hvad skal jeg gøre, hvis mine bukser er blevet sorte”.

Her risikerer man at man rammer nogle brugere, som ikke nødvendigvis søger efter, at de vil købe sorte bukser.

De billigste kliks kommer fra exact match søgeord, da det er her, hvor annoncen har størst relevans for søgningen. Vi sørger derfor altid at byde højest på exact match, næsthøjest på phrase match og lavest på broad match modifiers. Hvis du vælger at benytte en app til at sætte dine bud, risikerer du, at dine broad match modifiers er dyrere end dine exact match søgeord, og så får du ikke det maksimale ud af dine annoncekroner.

Søgeordsanalyse er vigtigt!

Inden du starter en kampagne op, som indeholder 2-3 søgeord du mener er vigtige, bør du undersøge markedet. Der findes utallige værktøjer på nettet, som kan give dig et prej om, hvordan dine brugere søger på nettet. Her har vi listet en række værktøjer op, som kan give dig indsigt i, hvilke søgeord der findes indenfor din branche:

Google Keyword Planner *Gratis
Ubersuggest *Gratis
→ Morningscore
→ SEMrush
Ahrefs

Mange af ovenstående værktøjer bruges også til at lave SEO og du kan med fordel kombinere disse to områder. Det handler om at skabe relevans for brugerne. Desto mere relevant din landingsside er ift. brugernes søgeord – desto højere placering får du i Google (organisk). Er der mange søgninger på et bestemt søgeord, er der oftest høj konkurrence. Her kan du sætte en maks-pris du vil give for et klik, og stadig blive eksponeret i søgeresultaterne.

Brainstorming af søgeord: Det kan være en rigtig god idé at brainstorme på søgeord indenfor din branche. Lav et mindmap, hvor du tager alle søgeord med, som du kan komme i tanke om. Grupér herefter dine søgeord og lav en overskrift til dem. Herefter kan du begynde at sætte kampagner op og skræddersy annoncerne til dine søgeord.

HUSK. Du bør altid splitteste. Splittests er med til at skabe præcision for din kampagne. Har du nogle søgeord, som ikke performer særlig godt, så bør du måske ikke have dem med i din annoncegruppe. Derudover er det vigtigt at gennemgå søgetermer og udeluk negative søgeord, hvis dine annoncer er blevet eksponeret på søgeord, som ikke har relevans.

Når du har udvalgt dine søgeord skal du vælge, hvad for en budstrategi du skal sætte din kampagne igang med. Vi anbefaler du starter med manuel CPC, da du så har fuld kontrol over hele kampagnen. Der findes et væld af budstrategier i Google Ads, læs om dem her.

Nikolai-Klausen

Nikolai Klausen

Partner & Ads Specialist

Har du brug for hjælp? Så vil jeg meget gerne tage et uforpligtende møde, hvor vi sammen ser på jeres muligheder. Et frisk pust, er ofte det eneste som mangler.

Pin It on Pinterest