Google Tag Manager

Google-tag-manager

Hvad er Google Tag Manager?

Google Tag Manager er din måde at tracke på konverteringshandlinger på dit website. Det kan være du har opsat en CTA (Call-To-Action) og du gerne vil vide, hvor mange brugere, som reelt set klikker på denne knap. Her kan du opsætte en hændelse gennem Google Tag Manager og måle på, hvor mange, der klikker på knappen i Google Analytics.

Har du ligeledes problemer med at forstå kode, og ved du ikke, hvordan man indsætter et script i koden? Så kan Google Tag Manager klare det for dig. Google Tag Manager har et brugervenligt interface, som gør et let for dig at navigere rundt mellem alle dine scripts.

Måden du installere på er, at du indsætter et stykke kode på dit website – en såkaldt GTM-kode – som giver Google Tag Manager adgang til dit backend system og hermed har mulighed for at placer scripts direkte i koden. Du kan enten selv forsøge at implementere koden – eller hive fat i din udvikler. Vi kan også godt sætte koden ind for dig.

Hvordan virker Google Tag Manager?

Når du manøvrerer rundt i Google Tag Manager, er der især tre vigtige funktioner du skal kende til. Det drejer sig om: Tags, Triggers og Variables.

Et tag bruges til at sende dine data videre til et tredjepartssystem – heriblandt Google Analytics. Tagget aktiveres af en trigger. Triggeren er kendetegnet med en variabel som skal bestemme, hvornår triggeren affyres.

Synes du også det lyder indviklet? Lad os gå lidt i dybden med et eksempel…

Først tager du din URL f.eks. “growmediaeksempel.dk/google-tag-manager/” og sætter en betingelse for denne URL f.eks. at “Page URL” skal indeholde “/google-tag-manager/”. Dette er variablen.

Variablen tilkobles en trigger, som skal affyres, når variablen er “godkendt” – altså, når URL’en indeholder “/google-tag-manager/”. Triggeren sættes til page view og kobles på variablen.

Herefter opsætter du et tag, hvorpå du opkobler triggeren, så ligeså snart URL’en indeholder “/google-tag-manager/” og variablen er godkendt, så affyres triggeren, hvormed tagget sender besked videre over i Google Analytics om, at der er en bruger, som har besøgt siden “/google-tag-manager/”.

Det kan godt være lidt svært at opsætte en hændelse og skabe en god struktur i Google Tag Manager. Derfor anbefaler vi at du enten rådgiver dig med en Google Tag Manager Specialist inden du går igang med opsætningen af dine tags. Eller, at du lader din Google Tag Manager specialist tage sig af opsætningen af dine målkonverteringer. Vi har Google Tag Manager Specialister, som ved, hvordan det hele fungerer. Du kan altid ringe og stille spørgsmål eller kontakte os, hvis vi skal opsætte din Google Tag Manager samt konverteringsmål.

Nikolai-Klausen

Nikolai Klausen

Partner & Ads Specialist

Har du brug for hjælp? Så vil jeg meget gerne tage et uforpligtende møde, hvor vi sammen ser på jeres muligheder. Et frisk pust, er ofte det eneste som mangler.

Pin It on Pinterest