22. maj 2020

Kom godt igang på Facebook som virksomhed – Bedste guide 2020

Sociale Medier | Facebook - 5 min læsning

Guide-til-opsaetning-af-facebook-for-virksomheder
kenneth-dam

Kenneth Dam⎜Social Specialist⎜kd@growmedia.dk

Ideen om at virksomheder skal være synlige på Facebook er ikke ny.

Faktisk hober mulighederne sig kun op. Ser man bare på 2020 så er Facebook det største sociale medie i verdenen, med over 3 millarder brugere. Lad os sætte det lidt i perspektiv, ved at sige det er 516 gange mere end den danske befolkning på lige knap 6 millioner mennesker.

Konkrete tal viser at 77% danskere bruger Facebook.

Hvilket betyder at du har uanede mængder af muligheder for at ramme jeres målgruppe gennem organiske opslag eller annonceringer. Virksomheders Facebookprofiler er gået hen og blive det nye trustpilot for brugere, til at se om virksomheden har personlighed og professionalitet.

Derfor burde jeres virksomhed og være synlige på Facebook.

Lav din Facebook business page

Først og fremmest, er det vigtigt at pointere, du ikke bare kan oprette en personlig profil til virksomheden. Du er nødt til at oprette en business page. Hvis du vælger at oprette en personlig profil til din virksomhed på Facebook, så kan du risikere at den bliver lukket ned på et tidspunkt.

Du kan lave din Business page her: Opret en Facebookside

Først skal du vælge mellem “Virksomhed eller brand” eller “Fællesskab eller offentlig person”

Opret-Facebook-side

Dernæst skal du vælge virksomhedens navn, det er her vigtigt virkelig at gennemtænke hvad der skal stå, eftersom det kan være en længere proces at få ændret senere i forløbet.

Derudover er det vigtigt at være præcis og udvælge en branche i arbejder indenfor.

opret-facebook-side

Efter du har udfyldt de formelle ting som adresse, by og postnummer er det bare at trykke forsæt, også bliver du sendt videre til opsætningen af profil- samt coverbilledet.

Opsæt både profil- samt coverbillede

For at brugere nemmere kan finde virksomheden, er det vigtigt at have et tydeligt profibillede med jeres logo. Det er jeres billede udaftil, når siden bliver vist på Facebook. Derfor kunne det være oplagt også at prøve at skille sig ud fra mængden.

Facebook anbefaler at ens profilbillede er 170 x 170 pixels.

Det er også vigtigt at huske på, at et firkantet profilbilledet bliver beskåret i en cirkelform ligesom nedenstående. Derfor er det vigtigt at have det essentielle i midten af billedet.

Facebookprofilbillede

Ved siden af dit profilbillede, og det mest markante på profilen, er coverbilledet. Her har du mulighed for at fange læsernes opmærksomhed hurtigt med et billede eller en video.

De anbefalede mål til et coverbillede er 820 pixels bred og 312 pixels høj.

Vælg en passende skabelon og faner

Du har med Facebook muligheden for at indrette virksomhedsprofilen med sektioner der skaber værdi for jeres kunder. Det kunne eventuelt være at fremvise produkter, anmeldelser, begivenheder eller noget helt fjerde.

Du vil oftest fremvise forskellige ting alt efter om der er tale om en lokal butik, en nonprofit organisation osv. Det kan gøres under indstillinger → Skabeloner og faner.

Facebook-skabeloner-og-faner

Du har muligheden for at vælge mellem følgende skabeloner: shopping, tjenester, virksomhed, spillesteder, nonprofitorganisation, politikere, resturant og caféer, video page og en standard side.

Alt efter hvilken skabelon du tager, så har du altid muligheden for at slette og rykke rundt på fanerne. Et eksempel, er ovenstående billede – hvis man ønsker at rykke sine anmeldelser op som det første på siden, så skal man holde musen nede på de tre streger til venstre, og trække den op over top fanen, som i dette tilfælde er “Tjenester”.

Opsæt et Facebook brugernavn (URL)

Ved at opsætte en url, eller et brugernavn som det også kaldes. Vil du gøre det nemmere for brugere at finde virksomheden. Gør det derfor så præcist som overhovedet muligt.

Du redigere brugernavnet under: Om → Generelt.

opsaet-facebook-url

Udfyld diverse virksomhedsinformationer

For at siden skal virke mere professionel, er det vigtigt også at fortælle om hvad virksomheden står for og hvem der styrer showet.

Det klarer du under: indstillinger → sideoplysninger.

Det er især vigtigt med en beskrivelse.

Jeg vil også klart anbefale dig at tilføje åbningstider og en adresse. Det er viser tillid overfor kunden at man ikke gemmer sig væk og opfordrer til en dialog.

Derudover kan det kun anbefales at i vælger at tilføje alle kontakt muligheder, hvad enten det er telefon, mail eller messenger. Man ser blandt andet at forbrugerne hellere vil kontakte virksomheder gennem messenger, da det er nemmere og mere komfortabelt.

Det betyder også at Facebook har implementeret flere muligheder for at svare kunder med det samme, i form af autosvar og en chatbot. Derudover vil du som virksomhedsejer, altid have muligheden for at svare brugerne direkte fra din egen Facebookprofil.

Tilføj call-to-action

For at sikre at flere besøgende på din Facebookside faktisk laver en aktiv handling. Kan man tilføje en CTA som passer til ens produkter. Den kommer til at være fremtræden på linje med “synes godt om”. Dette gøres på forsiden til højre, lige under coverbilledet.

Facebook-call-to-action

Du har igen muligheden for at vælge en kontakt mulighed som passer dig bedst. Det betyder også at indsamle reservationer til din hårsalon, eller sende dem videre til en webshop. Pointen er, det er nemt at dirigere brugeren til at lave en specifik handling.

Verificer siden hvis muligt

Hvis i har muligheden for det, ved allerede at være en forholdsvis stor virksomhed, så kan i få verificeret jeres Facebook side og blive blåstemplet af Facebook. I princippet er det et lille blåt checkmark i får på siden, men betyder faktisk at Facebook står inde for at i er den virksomhed i giver jer ud for. Det kan være med til at sikre flere nye kunders tillid.

Opret en Facebook Business Manager

En Facebook Business Manager er et værktøj til at organisere og administrere din virksomhed. I får flere analyseværktøjer, som kan bruges til at fastlægge brugeradfærden og lave endnu bedre annoncer.

Det er vigtigt at du allerede har en personlig Facebookprofil ellers kan du ikke lave en Business manager. Har du det, så er det bare at gå til: business.facebook.com/overview

Her skal du trykke på “opret konto” og indtaste navn på virksomheden, dit eget navn, samt din arbejdsmail. Til sidst skal du indtaste virksomhedens oplysninger og indsende.

Så har du oprettet en Business Manager.

Opsæt Facebook pixel

Når du har oprettet din Business Manager, er det oplagt at opsætte Facebooks egen pixel på jeres site, så i kan tracke jeres brugeres adfærd.

Det kan du gøre under business.facebook.com → Hændelsesadministrator.

Derefter skal du bare følge guiden og insætte navn samt mailen.

At implementere den på hjemmesiden kan klares på 3 måder, men først skal du ind under din Pixel i Hændelsesadministrator. Der finder du i højre hjørne, en knap som hedder “opsætning”, som du skal trykke på for at installere pixelen.

facebook-pixel

Her kan du enten tilføje din pixelkode ved hjælp af en partner integration, tilføje den manuelt i headeren på sitet, eller sende en vejledning til en udvikler som står for jeres site. Det skulle være lige til at følge den guide som Facebook selv har lavet.

Og så er du klar til at poste

Kom du igennem hele molevitten? Det er fedt når det hele bare spiller og man kan komme i gang med det samme. Nu har du opsat alt det formelle og kan begynde at promovere din side enten i form at organiske opslag eller annoncering.

Det næste stadie er kritisk, da du er nødt til at opbygge dine følgere med omhu. Det handler om at have personer der faktisk er interesseret i dine produkter og derfor vil interagere med dine opslag.

Så hvordan skaber du synlighed på jeres Facebookside, som faktisk konverterer og skaber værdi for virksomheden i form af brandkendskab og omsætning? Det er vidt forskelligt alt efter hvilket produkt i sælger. Men jeg kommer til at give et bud på det i den nærmeste fremtid, da jeg har et blogpost i tankerne. Jeg er ikke sikker på hvornår det er færdiggjort, men hvis du skriver dig op til vores nyhedsbrev, bliver du en af de første som får det.

Om ikke andet, så håber jeg at du kunne lide indlægget og læser med næste gang igen.

6 tips til den gode SoMe Strategi

6 tips til den gode SoMe Strategi

Kenneth Dam⎜Social Specialist⎜kd@growmedia.dk Ukordinerede budskaber, opslag i lange baner og uanede mængder af konkurrencer - er det også din SoMe strategi? Hvis det er din strategi for sociale medier, er du det helt rigtige sted, for så kan du helt klart bruge mine...

3 gratis apps som kan styrke dit insta-game

3 gratis apps som kan styrke dit insta-game

Kenneth Dam⎜Social Specialist⎜kd@growmedia.dk Instagram er et kæmpe medie, og med et kæmpe medie kommer der både udfordringer, samt muligheder. Men de udfordringer du sidder med, oplever andre også samtidigt. Derfor er du så heldig, at der er kommet flere forskellige...

Pin It on Pinterest