Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering

Google Ads Konverteringsoptimering

For webshopejere.

Når du som webshopejer skal kigge på konverteringsoptimering, målretter man oftest mod en bedre ROAS (Return-On-Ad-Spend). Her kan det være en god idé at se, om man kan nedbringe klikprisen på kampagnen. En række hurtige metoder til, hvordan du kan nedbringe klikprisen er:

  • Splittest budstrategier
  • Prøv at byd lavere på dine CPC-bud
  • Kig efter nye søgeord

Hvis du allerede har en lav CPC-pris, kan det være, at din kampagne ikke er specifik nok ift. hvad dine brugere søger efter. Her må du brede salgstragten ud og skyde med spredehagl – herefter skal du have fokus på at målrette din kampagne, så du ikke ender med at bruge for mange penge på brugere af dårlig kvalitet.

Hvordan målretter du en kampagne? Kig på søgetermerne. Søgetermerne er dit indblik i, hvordan brugerne interagerer med din annonce ud fra hvilke søgeord. Har brugerne søgt efter en søgeterm, som du endnu ikke har med i dine søgeord, og konverteret. Så har du en grund til at tilføje dette søgeord. Klikker folk derimod på et andet søgeord, men skaber det ingen konverteringer – så bør du tilføje søgeordet til negative søgeord.

HUSK. Du kan hele tiden optimere!

Google Ads Konverteringsoptimering

For website-ejere (IKKE webshop!)

Når du opsætter mål-konverteringer på dit website, har du oftest en maks. CPA som du ønkser at gå efter. Du ved cirka, hvad en bruger er værd og derfor skal din markedsføring stemme overens med værdien af den enkelte. Her er det en god idé at kigge på brugerrejsen. Kan du optimere og gøre det nemmere for dine brugere at konvertere ud fra din målkonvertering?

Et simpelt råd: Splittest.

Google Optimize er et gratis program, som kan bruges til at splitteste, hvor godt du har placeret din CTA (Call-To-Action). Her kan du opsætte en kopi af din eksisterende landingsside og splitteste, hvilken landingsside/hvilket design, som performer bedst. Et andet program, som kan lidt mere er Unbounce, men dette program er desværre ikke gratis.

Hvis ikke du føler du kan optimerer yderligere på dit website, kan du tage en kig på din kampagneopbygning. Det kan være, at din annonce ikke bliver vist det rette sted. Tjek om du mangler nogle søgeord i din kampagne eller om du har søgeord med, som stjæler budgettet, så de vigtigste søgeord måske ikke konverterer. Det er vigtigt at have en god kampagnestrategi, for hvis ikke du løbende optimerer på din kampagne, vil den falde i kvalitet og blive vist færre gange til højere klikpriser.

Hvordan laver vi konverteringsoptimering?

Der findes mange strategier og metoder til at optimere på dine konverteringer omend du arbejder med e-handel eller mål-konverteringer. Vi benytter vores abonnementsløsninger til hele tiden at optimere på dine konverteringer.

Vi er specialister i Google Tag Manager og sætter gerne målkonverteringer op på din hjemmeside, så du kan måle på, hvordan dine brugere bevæger sig rundt på websitet. Derudover benytter vi Google Analytics til at se på, hvor brugerne falder fra og hvorfor de falder fra. Vi udtænker hele tiden nye idéer til, hvordan din kampagne kan blive målrettet mod “de rigtige brugere”.

At arbejde med konverteringsoptimering er et fuldtidsarbejde. Der er mange CEO’s, som ikke forstår vigtigheden i konverteringsoptimering samt hvor tidskrævende det er. Det er altafgørende for…

…om dine klikpriser er for høje
…om dine annoncer ikke er specifikke nok
…om din kampagne er opsat forkert
…om du rammer din målgruppe
…om du har de rette søgeord med
…om du målretter forkerte søgeord
…om placeringen af din annonce er rigtig
…og meget mere…

Der ligger rigtig mange opgaver bag konverteringsoptimering og derfor bør hver enkelt virksomhed have en fastansat til at arbejde med opsætning og konverteringsoptimering på hver enkelt kanal. Det er oftest en dyr post for mange virksomheder – og det kan være billigere ikke at køre det in-house.

Lad os tage en snak om din virksomhed og hvilke styrker/svagheder I har. Måske er vi det rette match for jer?
…Det håber vi i hvert fald. 😄

Nikolai-Klausen

Nikolai Klausen

Partner & Ads Specialist

Har du brug for hjælp? Så vil jeg meget gerne tage et uforpligtende møde, hvor vi sammen ser på jeres muligheder. Et frisk pust, er ofte det eneste som mangler.

Pin It on Pinterest