LinkedIn Annoncering

Facebook-retargeting

Hvorfor LinkedIn annoncering?

Hvis du surfede nettet rundt for 3 år siden og overvejede om du skulle bruge LinkedIn annoncering, ville jeg uden at tøve råde dig til at bruge enten Google Ads eller Facebook i stedet for.

Men ikke længere, alt efter jeres behov. For i dag har man så mange flere annoncerings muligheder og en performance optimeret platform. Det betyder at du nu blandt andet kan bruge videoer og lead generering. Det er især en oplagt platform for b2b virksomheder, der enten har fokus på salg eller rekuttering af nye medarbejdere.

Hvad skal man huske ved LinkedIn annoncering?

Ligesom ved alt markedsføring, kan det være en god ide at have en strategi på forhånd. For mange virksomheder vil en gennemarbejdet Social media strategi være guld værd. I dette tilfælde er der fokus på LinkedIn.

Hvad vil i først og fremmest gerne opnå ved at være synlige på denne platform og passer det til jeres mission og vision? Det kan hurtigt være noget man gør fordi alle andre gør brug af det, men det er desværre ikke altid et godt argument.

Når du har sikret jeres virksomhed har den rette motivation og muligheden passer ind i jeres agenda, handler det om at udvælge det rigtige indhold. Det skal være indhold som interesserer målgruppen, alt efter om det er b2b salg, lead generering, branding eller jobansøgninger. Dine LinkedIn annocneringer skal derfor have relevant indhold.

Til sidst handler det om at måle på performance og sikre at der skabes et afkast gennem LinkedIn annonceringsplatformen. Det gøres gennem KPI’er og løbende optimering af annoncerne. På den måde sikrer man heletiden at promovere opdateret indhold og levere de bedste annoncer overfor målgruppen.

At kigge på perfomance og sikre afkast er også vigtigt, eftersom at LinkedIn klart er den dyreste annonceplatform på nuværende tidspunkt. Derimod ser man også en højere konverteringsrate på annoncering hvis de er opsat ordentligt og bliver opdateret.

Målgrupper og Segmentering

Med LinkedIn har du en ekstraordinær mulighed for at segmentere ud fra jobstillinger og arbejdserfaring, det har du ikke i lige så bredt omfang på Facebook. Det betyder at du kan ramme de personer som tager beslutningen, eller ramme den helt rigtige kandidat til jeres nye jobstilling.

Derudover har du mange af de samme muligheder for at segmentere ud fra interesser, demografi osv. Det vil altså sige, at du har mange flere muligheder for at indsnævre din segmentering og ramme de helt rigtige led i virksomhederne, som vil kunne bruge jeres produkter i dagligdagen.

De forskellige annoncetyper på LinkedIn

LinkedIn forbedrer hele tiden deres annonceplatform. Det betyder at i får nye værktøjer, som kan bruges til at markedsføre jeres produkter direkte til slutbrugeren. Men hvilken form burde man bruge og hvornår? Læs med videre, så kigger vi på annoncetyperne sammen.

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold ser du gennem dit normale LinkedIn feed. Disse annoncer vises mellem de organiske opslag og er tydeligt markeret med teksten “Promoveret”. Det betyder også at du både kan sponsorere organiske opslag for at nå en bredere målgruppe eller oprette en annonce som kun er sponsoreret indhold.

Førhen så man kun annoncer indeholdende tekst og et billede.
Nu har du fået mange flere muligheder, betydende at annoncer kan indeholde grafiske effekter, videomateriale, lead generering, karrusel annoncering osv.

Videoannoncering

Video er det nye og noget som bare virker, ligesom på alle andre platforme på nuværende tidspunkt. Det giver dig muligheden for hurtigere at fange målgruppens interesse og få dem til at interagere. Man kan blandt andet se at folk bruger i snit 300 % mere tid på videoannoncer kontra de normale statiske annoncer.

Derfor vil vi råde dig til udelukkende at fokusere på videoindhold. Det kan klares med en smartphone og clip-on mic, i de fleste tilfælde. LinkedIn mener selv, at de bedste videoannoncer har en varighed på mellem 15-30 sekunder.

Karrusel annoncering

En karrusel annonce giver dig mulighed for at vise et bredere indhold og skabe en mere dynamisk annonce med stillbilleder. Din målgruppe kan her selv swipe gennem annoncen og stoppe ved de interessante budskaber.

Lead form annoncering

Har i som B2B eller måske B2C virksomhed behov for at indsamle leads til jeres nyhedsbrev? Så er det også en mulighed på linkedin. Deres annoncer er korte og simple, hvilket gør det nemt for brugerne hurtigt at skrive sig op til jeres nyhedsbrev. Derudover skal de heller ikke bevæge sig væk fra LinkedIn platformen. Det er med til at forkorte og gøre brugerrejsen kortere.

Tekstannonce

En lidt mildere form for annoncering på LinkedIn er gennem deres tekst annoncer. Det er en lille kort annonce, som enten bliver vist i højre side af LinkedIn eller i ens top banner. De vil typisk bestå af en overskrift på 25 tegn, en kort tekst af 75 tegn og nogle gange et passende billede.

Displayannonce

Du vil i højre kolonne finde LinkedIns displayannoncer. Her har du muligheden for – i modsætning til tekstannoncer, at lave mere iøjnefaldende og dynamiske annoncer med billeder. De vil derudover altid kunne ses når personen scroller ned af siden, i modsætningen til promoveret indhold i feedet.

Sponsorerede InMails

En lidt anderledes form for annonceringer er LinkedIn InMails. Der er her tale om annoncer man sender direkte til brugernes indbakke på LinkedIn, imens de er online. På den måde sikrer man en højrere åbningsrate og chancen for at personen læser jeres annonce.

Det her er dog ikke en annonceform vi vil anbefale, da den ligger på den dårlige side af markedsføringsloven, som udtrykkeligt kræver at du har samtykke fra personen til at henvende dig direkte.

Kenneth-Dam

Kenneth Dam

Partner & Social Specialist

Har du brug for hjælp? Så vil jeg meget gerne tage et uforpligtende møde, hvor vi sammen ser på jeres muligheder. Et frisk pust, er ofte det eneste som mangler.

Pin It on Pinterest