Google Ads har sin force i pull-strategien, hvor din virksomhed bliver eksponeret overfor potentielle kunder, som søger efter dit produkt/din service.
Helt lavpraktisk foregår det således, at kunden aktivt søger på Google, og hvis brugerens søgning matcher dine søgeord i Google Ads, bliver du eksponeret. Det gør det nemt for dig at specificere på hvilke søgeord du ønsker at blive fundet på – og ikke blive fundet på.
Hvordan fungerer Google Ads?
Som udgangspunkt bør du altid bruge Google Ads, hvis du har råd til det i dit markedsføringsbudget. Der kan dog være visse faktorer, som gør, at du ikke må markedsføre på Google – det kan være dit produkt strider mod Googles annonceringspolitikker.
Det er vigtigt at få udarbejdet det rette framework, når du markedsfører på Google, ellers risikerer du at bruge for mange penge på top-funnel og negligerer lower-funnel.
Platformen har mange muligheder:
- Search annoncering
- Display annoncering
- Shopping annoncering
- Video/YouTube annoncering
- Performance Max annoncering
- Demand gen annoncering
Ved at lave en kombination af ovenstående kampagneformater, som passer til din virksomhed, kan du ramme din målgruppe på rette tid og sted, så de foretager en konvertering i din forretning.
Husk altid at tracke dine konverteringer og hold øje med dine kampagner, for det er ikke sikkert, at det som virkede sidste måned, også virker denne måned.
Sådan opretter du en Google Ads konto
1. E-mail adressen
Når du starter på Google Ads, skal du have en mailadresse, som bliver administrator-mailadressen for din konto.
Mailen må ikke have været brugt i forbindelse med Google Ads før. Det er en god idé at have en kode, som er svær at gætte (brug eventuelt 1password til at generere et generisk kodeord).
Du bør altid sætte to-faktor autentifikation på din Google Ads konto.
2. Opret Google Ads konto
Gå til landingssiden ads.google.com.
Klik på knappen Start nu og login, hvis du allerede har registreret din e-mail hos Google.
Har du ikke en konto ved Google skal du enten registrere gennem workspace (dit eget domænenavn) eller en gmail-konto. Du kan eventuelt oprette en gmail-konto, som du bruger til alle Google-adgange fremadrettet (og gemme denne i 1password efterfølgende, så du altid kan finde den)
Når du har oprettet din konto skal du følge Googles anvisninger.
Er du helt ny, kan det være en god idé at følge guiden slavisk, for at få en forståelse for platformen.
3. Den første kampagne
Som en del af opsætningen af din Google Ads-konto skal du oprette en kampagne.
Er du ved at oprette en konto til brug med et bureau, skal du holde øje med, om du kan springe kampagneoprettelsen over et sted. Det er godt gemt – så hold nøje øje!
Efter oprettelse skal du sende dit 10-cifrede Google Ads ID (xxx-xxx-xxxx) til bureauet, hvorefter de kan koble op med deres managerkonto. Du må aldrig give din administrator-adgang ud til et bureau! Ej heller må dit bureau stå for oprettelsen af din Google Ads konto, da de så ejer alle data på kontoen.
Er du derimod ved at oprette en konto til eget brug, bør du følge Googles anbefalinger til kampagneoprettelse.
4. Faktureringsprofil
Til din Google Ads konto skal der opkobles en faktureringsprofil. Denne profil skal administreres i virksomheden (må ikke oprettes med privat mail, af studiemedarbejdere, praktikanter eller lignende). Det er kortet tilknyttet denne konto, som bliver opkrævet penge, når du markedsfører via Google Ads.
På betalingsprofilen kan du angive hvordan din fakturering skal foregå – enten med månedlig fakturering eller ud fra en betalingsgrænse.
5. Konverteringssporing
For at algoritmen performer bedst, skal du opsætte et konverteringsmål, som minimum får 30 konverteringer indenfor en 30-dages periode.
Konvertering skal gerne være din vigtigste konvertering. Er du en webshop, som ikke har over 30 køb om måneden, bør du derfor at optimere efter tilføj til kurv (og hermed gå et konverteringsobjektiv ud).
Det er dog altid en god idé at tracke alle konverteringer, som tilbringer værdi om dine kunders adfærd. Dog skal du kun angive dine vigtigste konverteringsmål som primære konverteringer i Google Ads (dem din budstrategi optimerer efter).
Vi anbefaler at opsætte konverteringssporingen gennem Google Tag Manager, da du hermed kan opretholde et godt overblik samtidig med at du ikke skal indsætte scripts direkte i kildekoden, som sløver hjemmesidens hastighed.
Analyse og optimering på en Google Ads konto
Google Ads foretager løbende crawling (indeksering) af dine landingssider, hvilket giver dig en “score”, som påvirker din placering, hver gang du byder med på et søgeord. Derfor skal du altid sikre, at du har en rød tråd mellem:
- Det søgeord du byder med på
- Den annonce brugeren bliver eksponeret for
- Landingssiden brugeren lander på ved at klikke på din annonce
Har du ikke tænkt i disse baner, risikerer du at Google “straffer” dig i rangeringen, ved at påtvinge en højere klikpris, som gør annonceringen mindre rentabel for dig.
Sørg altid for løbende at optimere på dine angivne søgeord og analysér ind i dine tal, for at få en forståelse for, hvordan Google Ads performer for din virksomhed – og ud fra dine konverteringsmål.
Er du i tvivl om, hvordan du skal løbe din Google Ads konto igennem, kan du søge på nettet efter Google Ads Audit og finde eksempler til inspiration.
Så skal du tilmelde dig vores nyhedsbrev Morgen Marketing. Her sender vi løbende strategier og tricks ud, som vi ved virker, fordi vi har prøvet dem på egne brands og kunder med stor succes.