Instagram Annoncering

Instagram-Annoncering

Instagram annoncering som marketingplatform

Vi ser i dag, at Instagram ligesom Facebook bliver brugt i bredt omfang af hele verdensbefolkningen. For jeres virksomhed, betyder det at i kan ramme jeres målgruppe effektivt og billigt med instagram annoncering, i forhold til mange andre platforme.

Dog betyder det ikke at det sker per. automatik. Tværtimod er det vigtigt at man bruger den rigtige tone og udtryk på mediet. Det er ikke alle former for reklame der fungerer lige så godt gennem Instagram annonceringer. Derfor kan det være en god ide, at man inden laver en gennemarbejdet Social Media Strategi.

Nå ud til den rette målgruppe

Med Instagram har du utrolig mange segmenteringsmuligheder, eftersom at platformen er eget af Facebook og benytter derfor Facebooks Business Manager. Nedenfor kan du se nogle udsnit af de forskellige segmenteringsobjektiver, som kunne være relevant for din virksomhed.

Lokation

Du kun basere din målretning på lokationer. Det kunne være en radius af 5 km fra din butik, eller hele områder af landet.

Demografi

Indskrænk målgruppen ud fra oplysninger som eksempelvis sprog, alder og køn.

Interesser

Nå ud til folk ved at basere målretningen på interesser, som f.eks. apps, de anvender, annoncer de klikker på, og Facebooksider de følger.

Adfærd

Definer jeres målgruppe ud fra de aktiviteter personer foretager sig på og udenfor Facebook og Instagram.

Automatisk målretning

Instagram opretter en målgruppe, som har størst sandsynelighed for at være interesseret i jeres virksomhed – på baggrund af deres algoritme.

Brugerdefineret målgrupper

Du kan også definere din målgruppe på baggrund af lister som e-mailadresser og telefonnumre.

Kopi målgruppe

Også kaldet look-alike – hvilket er en målgruppe baseret på personer der har købt hos dig, været et bestemt sted på jeres hjemmeside, eller liket jeres Instagramside osv.

Annoncetyper på Instagram

Instagram annonceringer giver dig flere forskellige muligheder for at udtrykke dig på overfor målgruppen. Alt efter hvem du målretter, kan du selv vælge budskab og placeringen der passer bedst på segmentet – eller lade Instagram vælge det bedste for dig.

Instagram stories

Instagram stories er kommet for at blive, i starten var det en prøve, nu bruger 500 mio. kontoer Instagram stories hver eneste dag. Faktisk oplever flere og flere virksomheder succes med annoncer i stories til en række forskellige målsætninger. I har både mulighed for at lancere enkelte billeder og videoer, samt karruseller der skaber en dynamisk oplevelse for målgruppen.

Billedannoncer

Helt almindelige billedannoncer hvor der er informerende tekst, et fedt billede og nogle gode CTA’er er selvfølgelig altid en mulighed. Hvilket også oftest vil kunne fungere på Instagram, men du kan jo altid spice det lidt op med nogle karruseller eller video.

Karrusel annoncer

Karrusel annoncer er hvor målgruppen kan swipe mellem billeder. Det betyder at du kan gøre din annonce til en løbende fortælling, som fanger personen med et relevant budskab eller produkt. Du kan sammensætte det på alle mulige forskellige måder, kun fantasien sætter grænser.

Videoannoncer

Især Facebook har stort fokus på at videoannoncer fungerer meget bedre og bliver det nye. Det vil sige at det også er gældende for annoncering på Instagram. Du vil per. automatik få flere eksponeringer og blive ranket højere i deres algoritme hvis du gør brug af videoer i dine annoncer. Derudover kan de fleste brugere bedst lide at se videoer og finder dem mest interessant i deres news-feed. Derfor bør du overveje at bruge videoer.

Instagram shopping

Shopping og kataloger direkte på ens Instagramside kan være guld værd, hvis man vil mindske brugerejsen. Målgruppen kan her se jeres produkter med det samme og i nogle tilfælde købe dem direkte på Instagram alt efter hvilket land man operer i.

Udforsk annoncer

Mange leder efter inspiration på Instagram især under deres katagori kaldet udforsk. Her bliver annoncerne blandet sammen med organiske opslag, så de ligger som en naturlig del af feedet.

Kom nemt i gang med Instagram annoncering

Som nævnt tidligere, så bruger Instagram de samme effektive annonceringsværktøjer som Facebook. Det betyder for dig at du nemt kan opsætte, lancere og spore kampagner ligesom du ville have gjort med Facebook.

For at gøre det helt skridsikkert, har jeg også lavet en lille list over forløbet ved Instagram annoncering.

1. Oprettelse af virksomhedsprofil

For at kunne oprette en annonce, skal du have en Facebook-side og oprette en gratis virksomhedsprofil på Instagram.

2. Opsæt jeres annoncer

Derefter skal du opsætte annoncen i Facebook Business Manageren og vælge målsætning, målgruppen, format og content.

3. Fastlæg et budget

Hvilket er mindst lige så vigtigt som selve annoncen. Fastlæg et budget på hvor mange annoncekroner den skal bruge om dagen.

4. Offentliggør annonceringen

Når du synes alt er i vinkel, skal du bare offentliggøre annoncerne. Du får en notifikation når de er godkendt, så kan du følge udviklingen løbende.

 

Vurdering og optimering

Nu har jeres annoncer på Instagram kørt i en måned og i synes måske ikke rigtig at det giver det forventede afkast. Det er så her at i skal lave nogle ændringer og optimere baseret på den data i har fået ind. Er der noget som har virket helt vildt godt, så lad det køre en måned mere. Er der derimod nogle annoncer som ikke har performet og bare slugt penge, så sluk for dem, lav nye målgrupper og content til dem.

På den måde skaber i et dynamisk udtryk overfor målgruppen, betydende at de ikke bliver træt af de samme annoncer der ikke interesserer dem. Derimod har i faktisk muligheden for at finde ud af hvad der virker og ikke virker, ved løbende at holde øje med annonceringen og optimere ud fra jeres data.

Hjælp til Instagram annoncering

Har i allerede givet det en skalle og prøvet alle muligheder af, eller står i måske første gang og gerne vil have et professionelt syn på jeres situation? Så vil vi meget gerne hjælpe, enten i form af vejledning og sparring, eller overtage hele jeres Instragram annoncering i tæt dialog med jer. Så får vi udarbejdet en god strategi, eksekveret den og optimerer den løbende alt efter hvilken aftale vi har.

Vi er meget åbne og utrolig gennemsigtige. Vi går meget ind for, at vores gode arbejde burde være nok forsikring i sig selv, så i bliver hos os. Så giv os endelig et kald, så tager vi en snak omkring det hele.

Kenneth-Dam

Kenneth Dam

Partner & Social Specialist

Har du brug for hjælp? Så vil jeg meget gerne tage et uforpligtende møde, hvor vi sammen ser på jeres muligheder. Et frisk pust, er ofte det eneste som mangler.

Pin It on Pinterest