Google Display Annoncestørrelser 2021: Alt du skal vide

google-display-ads-annoncestoerrelser-groen

Når du annoncerer med display-kampagner i Google Ads, så er der en række populære annoncestørrelser, som du bør benytte og sætte dig ind i. Din placering og valg af bannerstørrelse kan være alt-afgørende for, hvordan din kampagne performer.

👉 Læs mere om display-annoncering her

Her er nogle af de populære annoncestørrelser.

Indlejret Rektangel Annonce: 300 x 250 pixels

En af de populæreste annoncestørrelser er indlejret rektangel, da annoncen både kan bruges til tekst- og billedannoncer.

Annoncen kan blive viset på tværs af Googles partnernetværk enten som en del af sidebar-området på computer eller som in-content på mobil.

Benytter du denne annoncestørrelse, så vil du kunne opnå en stor mængde eksponeringer, da de fleste partnere af Googles partnernetværk tilbyder medium rektangel-plads på deres website.

Annoncetypen fungerer til;

  • Tekst- og billedannoncer
  • Animeret annoncer
  • Ikke-animeret annoncer
  • HTML5-annoncer.

Du bør altid benytte indlejret rektangel annoncer, da det er her vi ser de bedste klikrater.

Annoncestørrelser

Stor Rektangel Annonce: 336 x 280 pixels

En anden populær annoncestørrelse er en stor rektangel annonce, som tager lidt ekstra plads og kan blive placeret in-content.

Den er desværre ofte for bred for de fleste sidebars, men derfor bør den ikke negligeres.

Annoncetypen fungerer til;

  • Tekst- og billedeannoncer
  • Animerede annoncer
  • Ikke-animerede annoncer
  • HTML5 annoncer

Vi har set blandede resultater for denne annoncetype, derfor anbefaler vi, at du tester, hvad der fungerer for dig.

Stor-rektangel-annonce

Leaderboard annonce: 728 x 90 pixels

En af mine favorit annoncestørrelser er Leaderboard annoncen. Den kan skabe en stor rækkevidde, da den placeres øverst på en hjemmeside og tager meget plads i toppen.

Derudover skal man forbi den, for at læse brødteksten, hvilket betyder, at den nærmest er umulig at overse.

Annoncetypen fungerer til;

  • Tekst- og billedannoncer
  • Animerede annoncer
  • Ikke-animerede annoncer
  • HTML5

PRO-tip: Sørg altid for at have en CTA-knap (Call-To-Action) inkorporeret i din grafik. Knapper får brugerne til at tage aktion med din annonce og kan forbedre din konverteringsrate markant.

leaderboard-annonce

Halvsides annonce: 300 x 600 pixels

Ifølge Google er halvsides annoncer én af de hurtigst voksende størrelser (set på eksponeringer).

Denne annoncestørrelse tiltrækker meget opmærksomhed og derfor har annoncen en attraktiv annonceplacering for brandannoncører. Mange partnere stiller derfor denne annoncestørrelse til rådighed, da de ved, at der er en efterspørgsel.

På nogle sider følger denne annoncetype læseren hele vejen ned igennem brødteksten (i sidebaren) og opnår herved maksimal synlighed.

Annoncetypen fungerer til;

  • Animerede annoncer
  • Ikke-animerede annoncer
  • HTML5

Du kan se et eksempel nedenfor.

halvsides-annonce

Stor mobil-banner annonce: 320 x 100 pixels

Den store mobil-banner annonce kan sammenlignes med leaderboard annoncen for desktop.

Annoncen fungerer bedst, når den er placeret umiddelbart efter headeren – desværre placeres den ofte i bunden.

Annoncetypen fungerer til;

  • Animerede annoncer
  • Ikke-animerede annoncer
  • HTML5

Man bør derfor være meget opmærksom på, hvilke placeringer man vælger ved kampagneopsætningen, da man skal være sikker på, at det er hjemmesider, hvor brugerne læser brødteksten til ende.

Hvor mange display annoncestørrelse findes der?

I september 2020 findes der 20 forskellige display annoncestørrelser, som kan opdeles i 4 kategorier; Kvadrat & rektangel, Skyskraber, Leaderboard og Mobil.

Kvadrat & rektangel

  • Lille kvadrat: 200 x 200
  • Lodret rektangel: 240 x 400
  • Kvadrat: 250 x 250
  • Tredobbelt bredformat: 250 x 260
  • Indlejret rektangel: 300 x 250
  • Stort rektangel: 336 x 280
  • Netboard: 580 x 400

Skyskraber

  • Skyskraber: 120 x 600
  • Bred skyskraber: 160 x 600
  • Halvsidesannonce: 300 x 600
  • Stående format: 300 x 1.050

Leaderboard

  • Banner: 468 x 60
  • Leaderboard: 728 x 90
  • Topbanner: 930 x 180
  • Stort leaderboard: 970 x 90
  • Billboard: 970 x 250
  • Panorama: 980 x 120

Mobil

  • Banner til mobilenheder: 300 x 50
  • Banner til mobilenheder: 320 x 50
  • Stort mobilbanner: 320 x 100

Hvilke display annoncestørrelser bør jeg bruge?

Der findes ikke nogen gylden opskrift på, hvilke display annoncestørrelser som du bør bruge. Du bør altid forsøge dig med forskellige kombinationer og split-teste, hvilke annoncestørrelser, som passer bedst til budskabet i din annonce. Herudover er det også vigtigt at split-teste, hvilken målgruppe du målretter og om du måske bør byde nogle målgrupper op (med budjusteringer).

Vælger du kun at køre med én annoncestørrelse, risikere du at gå glip af hjemmesider, hvor din annonce ikke passer ind, men hvor du måske vil kunne have konverteret en masse brugere. Derfor bør du altid mixe dine kreativer, så du har samme budskab fordelt på forskellige annoncestørrelser.

Du kan med fordel forsøge at lave en kampagneopdeling på enhed. Så kan du få et overblik over, hvilken annoncestørrelse, som performer bedst på hhv. mobil, computer og tablet.

Hvilke regler er der med Google display annoncering?

Opløsning

Når du udarbejder dine annoce-kreativer, så er det vigtigt, at du gemmer din annonce til web. Det betyder, at opløsningen bør ligge på 72 dpi og farvetilstanden skal være sat til RGB (IKKE CMYK).

Filstørrelse

Filstørrelsen må ikke være større end 150 kB. Er filstørrelsen større, vil den blive afvist af Google.

Formater

Kreativet skal gemmes i enten; JPEG, PNG, SWF eller GIF format.

Det vigtigt, at du husker at vælge baggrundsfarve. Vælg en baggrundsfarve, som skiller sig ud. Hvis du benytter en hvid baggrund risikere du, at den falder i ét med den hjemmeside, som den bliver eksponeret på. Ønsker du at have en hvid baggrund, så bør du tilføje en border-outline.

VIGTIGT VED GIF-ANIMATIONER

Animationslængden må ikke overstige 30 sekunder. Den kan dog loopes, men skal stoppe efer 30 sekunder. Derudover skal afspilningshastigheden være under 5 fps.

Krav ved brug af HTML5-annoncer (+ansøgning om adgang):

Din konto skal have været aktiv i over 90 dage samtidig med, at kontoen skal have haft et samlet forbrug på over 9.000 USD. Til sidst skal kontoen have haft en god historik mht. overholdelse af politikker.

Er HTML5-annoncer ikke tilgængeligt på din konto? Så kan du søge om adgang via denne formular, hvis du overholder følgende kriterier;

  • Din konto har en god historik mht. overholdelse af politikker
  • Kontoen har en god betalingshistorik
  • Det samlede forbrug i hele kontoens levetid er over 1.000 USD.

Jeg håber denne guide gav dig et overblik over, hvilke annoncestørrelser, som er populære til Google Ads display markedsføring. Har du en succeshistorie med en display-kampagne, som har kørt over al forventning? Så skriv en mail til mig; Nikolai@growmedia.dk.

Få gratis tips til at skabe de bedste annoncer 👨🏼‍💻

Tag din egen læring ved hornene, og blive endnu bedre til betalt annoncering ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev.

Ved at tilmelde dig op, godkender du at Grow media må sende dig nyhedsbreve.

Andre interessante indlæg

kampagnestrategi
Strategier
Kenneth Dam

Boost din kampagnestrategi

For at få klemt alt afkast ud af dine kampagner, kan du ikke bare lave dem, uden at lægge en yderligere plan for eksekvering.

SoMe-strategi
SoMe
Kenneth Dam

6 tips til den gode SoMe Strategi

Ukoordinerede budskaber, opslag i lange baner og uanede mængder af konkurrencer – er det også din SoMe strategi?

google-guide
Google ads
Nikolai Klausen

Google Ads Guide 2021 – Sådan kommer du igang!

Google Ads har sin force i pull-strategien, hvor din virksomhed bliver eksponeret overfor potentielle kunder, som søger efter dit produkt/din service. Helt lavpraktisk foregår det

Skal vi hjælpe din forretning?

Vi sidder klar med skræddersyede ideer, som skaber værdi for din virksomhed.

Udfyld formularen,
så kontakter vi dig

Hvad har du brug for hjælp til?