6 tips til den gode SoMe Strategi

Opdateret d. 25. januar 2024

Hvis du kun poster det første og det bedste på sociale medeier, så er du det helt rigtige sted, for så kan du helt klart bruge mine 6 tips til en god SoMe Strategi.

Det handler om at snakke til ens målgruppe og give dem værdi for deres like. Du skal lære fra dig, være underholdende og holde dem opdateret med ting du ved de vil elske. Ofte kan organiske posts komme ud af en tangent, hvis der ikke er en plan.

Forstå mig ret, planen indeholder plads til spontane opslag, det skal der altid være. Men det handler om at få de rette budskaber ud, så følgerne kan genkende dig.

1. Opsæt mål for din SoMe Strategi

Hvordan vil du måle, om din SoMe strategi har været en succes, hvis ikke du fastsætter nogle målingsparametre inden? Du kan ikke bare bruge de samme mål for virksomheden og konkludere derpå.

Derimod skal du for din SoMe strategi opsætte diverse parametre som du løbende vil kunne kigge på. Det kunne blandt andet være:

– 50 nye følgere om ugen.
– Få 5 nye forespørgsler gennem beskeder om ugen.
– Øge rækkevidden med 15% om måneden på opslag.

Derudover vil man også kunne kigge på CPL eller ROAS osv. alt efter hvilken virksomhed du driver og hvordan du måler performance.

2. Fastlæg din kernemålgruppe

Alle bruger Facebook i 2023 og når jeg siger alle, så mener jeg 90% af den danske befolkningen. Men hvis din målgruppe ikke er en del af de sidste 10%, så nytter det vel ikke noget at være på Facebook?

Der er ikke noget mere vigtigt, end at kende sin målgruppe helt ind under huden – især når man taler om en SoMe strategi. Du skal ikke bare være på Facebook, fordi alle siger at det skal man. Derimod skal du være tilstede fordi at din målgruppe interagerer der og fordi det giver mening.

Nogle ting du kan spørge dig selv om er:

– Hvad interesserer min målgruppe sig for?
– Hvad interagerer de oftest med?
– Hvordan kan du skabe værdi overfor dem?

Ved du det, kan du udarbejde dit content, så det er skræddersyet deres ønsker og skabe mere interaktion fra deres side.

3. Få inspiration fra konkurrenters SoMe Strategi

*Jeg starter lige med at pointere, du skal selvfølgelig ikke stjæle det dine konkurrenter gør, unden at gøre det til dit eget.

Når det er sagt, kan du sagtens får inspiration til det content du kan lave. Du behøver ikke altid opfinde den dybe tallerken, hvis du ikke har data du kan konkludere på. Derimod er der mange andre virksomheder, som længe har arbejdet aktivt med deres SoMe strategi – det kan du drage nytte af.

Derfor anbefaler jeg dig, at like nogle af dine konkurrenter og sæt nogle timer af, til hver anden uge, at gennemgå dine 5 største konkurrenters SoMe opslag. Gør du det, vil du hurtigt få en ide om hvad der virker for dem og hvad målgruppen interagerer med.

Dernæst handler det bare om at gøre deres content, til dit eget SoMe content – til sidst ender du med at overhale dem.

4. Du behøver ikke et vild content setup

Din smartphone er ofte længe nok til det behov de fleste virksomheder har på Facebook. Det ikke bare billigere, men sikrer også din virksomhed fremstår autentisk.

Flere og flere personer ude i verdenen er blevet trætte af det perfekte liv og følger ægte historier fra personer bag virksomheden.

Brug dig selv i stories og medarbejdere. Fremvis jeres unikke sider og giv den gas, jo mere content i prøver gennem jeres SoMe strategi, jo bedre ved du, hvad i skal producere i fremtiden.

5. Lav en contentplan og planlæg dine opslag

Nu ved du alt hvad du skal vide om din målgruppe, fordi du har lavet en gennemarbejdet persona. Næste skridt er at lave en contentplan, så der er en rød tråd i alle dine opslag.

Eksempelvis giver det mening at dine følgere modtager et opslag om “Sådan laver du den bedste juleand” op til den 24. december. Det kunne også være fokus på salg af pools til hjemmet, nu vi ikke må rejse syd på.

Kender du begivenheder som der kommer fremadrettet det næste års tid, så kan du planlægge dine opslag og sikre at de kommer kontinuerligt. På den måde sikrer du, at der bliver eksekveret på din SoMe strategi.

*Jeg anbefaler dog, at du lader der være plads til de spontane opdateringer løbende, du kan ikke gøre alt automatisk. Nogle gange virker de autentiske opslag bare knald godt.

6. Alloker budget og vurden på din SoMe Strategi

For mange vil en SoMe strategi være gratis, fordi man kun gør brug af den organiske del. Men har du overvejet at give dine opslag et ekstra boost ved at markedsføre dem gennem business manageren?

Du har muligheden for at opnå dine mål og skalere virksomheden meget hurtigere, hvis du supplere en SoMe strategi med betalt indhold. Ved at promovere organiske opslag, sikrer du at de når ud til målgruppen og budskaberne ikke går tabt i floden af opslag.

Vil du vide mere om betalt annoncering? Så har vi skrevet lidt ned omkring vores specialistviden indenfor Facebook- og Instagram annoncering.

– Facebook Annoncering
– Instagram Annoncering

Nu til rosinen i pølseenden, og noget af det vigtigste, som gør at din SoMe strategi bliver 25% bedre end dine konkurrenters.

Husk at analysere og vurdere på de resultater du får. Det er vigtigt at vide løbende, hvilke opslag der performer og hvilke der ikke gør. Så kan du proaktivt ændre dine næste opslag eller slukke de annoncer der ikke virker.

TLDR: Tips til den gode SoMe Strategi

Din SoMe strategi skal opbygges omkring dit brand og dine mål for virksomheden. Gør det autentisk, men spar dig selv for tid ved at planlægge faste opslag som passer med din virksomheds DNA.

Brug ekstremt meget tid på at lære din målgruppe at kende, og find ud af hvad de ønsker at høre fra dig. Det kan med stor fordel gøres ved at lave lidt konkurrent analyser og se på hvad de gør.

Når du er klar til at lave dit content, så gør det autentisk. Du behøver ikke et vildt kamera setup, ofte er din smartphone nok og kan klare det meste.

Efterfølgende giver det mening at planlægge opslag, så følgere bliver holdt opdateret, samtidig med at det sparer dig for en masse tid.

Skal du annoncere? Det er ikke altid nok kun at bruge organisk markedsføring i ens SoMe strategi. Facebook sætter flere og flere annoncepladser til salg, og der er nogle gange langt mellem de almindelige virksomhedsopslag.

Hvis det kunne have interesse, så kan du læse mere om hvordan vi sætter annoncering på Facebook op for vores kunder her og hvad det ville kræve at dig selv at gøre.