Facebook for virksomheder – Guide 2022

Facebook-guide

*Seneste opdatering den 7. maj 2022

Ideen om at virksomheder skal være synlige på Facebook er ikke ny.

Faktisk hober mulighederne sig kun op. Ser man på 2020 så er Facebook det største sociale medie i verdenen, med over 3 millarder brugere. 

Lad os sætte det lidt i perspektiv, ved at sige det er 516 gange mere end den danske befolkning på lige knap 6 millioner mennesker.

Konkrete tal viser at 77% danskere bruger Facebook.

Hvilket betyder at du har uanede mængder af muligheder for at ramme jeres målgruppe gennem organiske opslag eller annonceringer. Virksomheders Facebookprofiler er gået hen og blevet det nye trustpilot for brugere for at sikre deres troværdighed. Samtidig kan de løbende interagere og holde sig opdateret.

Derfor er Facebook for virksomheder et must og jeg har lavet en guide til hvordan du kommer igang fra bunden, eller hvis du bare vil sikre at din side er optimeret korrekt.

Opret en Facebook-Virksomhedsside

Først og fremmest, er det vigtigt at pointere, du ikke bare kan oprette en personlig profil til virksomheden. Du er nødt til at oprette en business page. Hvis du vælger at oprette en personlig profil til din virksomhed på Facebook, så kan du risikere at den bliver lukket ned på et tidspunkt.

Du kan oprette din Facebook-virksomhedsside her.

Her skal du indtaste sidenavn, kategori og beskrivelse.

Gennemtænk dit virksomhedsnavn først, da det kan være en længere process at få det ændret i fremtiden. Både beskrivelse og kategori kan løbende ændre, men husk stadig at vælge rigtigt første gang, det sparer dig tid senere.

Opsæt profil- og coverbillede

For at brugere nemmere kan finde virksomheden, er det vigtigt at have et tydeligt profibillede med jeres logo. Det er jeres billede udaftil, når siden bliver vist på Facebook. Derfor kunne det være oplagt også at prøve at skille sig ud fra mængden.

Facebook anbefaler at ens profilbillede er 170 x 170 pixels.

Det er også vigtigt at huske på, at et firkantet profilbilledet bliver beskåret i en cirkelform ligesom nedenstående. Derfor er det vigtigt at have det essentielle i midten af billedet.

Opsaet profil og coverbillede 1

Ved siden af dit profilbillede, og det mest markante på profilen, er coverbilledet. Her har du mulighed for at fange læsernes opmærksomhed hurtigt med et billede eller en video.

De anbefalede mål til et coverbillede er 820 pixels bred og 312 pixels høj.

Vælg virksomhedsskabelon og relevante faner

Du har med Facebook muligheden for at indrette virksomhedsprofilen med sektioner der skaber værdi for jeres kunder. Det kunne eventuelt være at fremvise produkter, anmeldelser, begivenheder eller noget helt fjerde.

Du vil oftest fremvise forskellige ting alt efter om der er tale om en lokal butik, en nonprofit organisation eller noget helt tredje.

Det kan gøres under Sideindstillinger → Skabeloner og faner.

Opsæt-den-rette-skabelon-og-faner

Du har muligheden for at vælge mellem følgende skabeloner: shopping, tjenester, virksomhed, spillesteder, nonprofitorganisation, politikere, restaurant og caféer, video side og en standard side.

Alt efter hvilken skabelon du tager, så har du altid muligheden for at slette og rykke rundt på fanerne. Et eksempel, er ovenstående billede – hvis man ønsker at rykke sine anmeldelser op som det første på siden, så skal man holde musen nede på sektionen og trække den op over top fanen, som i dette tilfælde er Videoer.

Udfyld diverse virksomhedsinformationer på Facebook

Facebook er dine facade overfor kunden, derfor er det vigtigt at den fremstår troværdig. Jeg kan kun anbefale at du til at starte med får udfyldt alle relevante informationer især med fokus på kontaktoplysninger – da du ikke vil gå glip af potentielle kundehenvendelser.

Ydermere er det vigtigt at vælge at have t præcist brugernavn, da det sikrer at du kan blive fundet på Facebook når folk de søger.

Det kan gøres under Sideindstillinger → Sideoplysninger

Udfyld alle informationer på Facebook

Her er en lille tjekliste over informationer din virksomhedsside på Facebook skal have udfyldt til at starte med.

  • Navn
  • Brugernavn
  • Beskrivelse
  • Kategorier
  • Kontaktinformationer
  • Hjemmeside
  • Lokation
  • Åbningstider hvis tilgængeligt
  • Andre Sociale medier i har

Tilføj en henvendelsesknap på din Facebookside

For at sikre at flere besøgende på din Facebookside faktisk laver en aktiv handling. Kan man tilføje en CTA som passer til det du sælger. Den kommer til at være fremtræden på linje med “synes godt om”. Dette gøres på forsiden til højre, lige under coverbilledet.

Opret-en-CTA

Du har igen muligheden for at vælge en kontakt mulighed som passer dig bedst. Det indkluderer at indsamle reservationer til din hårsalon eller sende dem videre til din webshop. Det er nemt at dirigere brugeren til at lave en specifik handling.

Verificer din Facebookside hvis muligt

Hvis i har muligheden for det, ved allerede at være en forholdsvis stor virksomhed, så kan i få verificeret jeres Facebook side og blive blåstemplet af Facebook. 

I princippet er det et lille blåt checkmark i får på siden, men betyder faktisk at Facebook står inde for at i er den virksomhed i giver jer ud for. Det kan være med til at sikre flere nye kunders tillid.

Nu skal vi til det næste skridt

Du har oprettet Facebooksiden, og gjort den klar til besøgende. Det er din online butiksfacade som står snorelige, men hvordan får du besøgende og konverterer dem? Gennem annoncering og din Facebook Business Manager.

Vi går skridtet videre med Facebook for virksomheder. Nu skal vi gøre alle aktiver klar til at drive trafik gennem annoncering. Hvis det ikke er noget for dig endnu, så kan du stille og roligt begynde at poste organisk og poste i grupper.

Men hvis du gerne vil være på Danmarks største sociale medie og ramme din målgruppe effektivt med det samme, fremfor at slide med organisk content, så skal du blive ved med at følge min guide slavisk.

Opret en Facebook Business Manager

Lige kort fortalt, så er en Facebook Business Manager dit værktøj til at organisere og administrere din virksomheds annoncering, så i kan følge KPI’er og optimere på dem.

Det er vigtigt at du allerede har en personlig Facebookprofil ellers kan du ikke lave en Business manager.

Hvis du har en, så kan du oprette din business manager med dette link: business.facebook.com/overview

Her skal du trykke på “Opret konto” og følge deres guide slavisk.

Herefter har du oprettet din Business Manager – nemt ikke?

Vi er ikke helt i mål endnu, men det var første skridt. Herefter skal du under  virksomhedsindstillinger sætte resten op.

Her taler jeg om…

  • Opret en Annoncekonto
  • Koble din nye Facebookside på kontoen
  • Koble din Instagram konto på kontoen (hvis du har en)
  • Opret en Meta Pixel
  • Opret og verificere din hjemmesides domæne
  • Opret et produktkatalog

Det tager ikke mere end fem minutter og det hele kan klares under virksomhedsindstillinger i din Facebook Business Manager.

Eller ved brug af dette link

Opret-aktiver-i-facebook-business-manager

Hvis du har problemer med at finde det eller oprette dem, så kontakt mig hellere end gerne, så sender jeg nogle videoguides som vi bruger til vores nye kunder.

Det kan du gøre på kd@growmedia.dk, bare skriv du har læst det her.

Opsæt Meta Pixel og indsaml data

Som virksomhed på Facebook er det vigtigste for god annoncering at indsamle data på dine besøgende. Jo mere data Facebook har at lege med, desto bedre kan de målrette de personer i målgruppen som faktisk vil købe eller kontakte.

Alt efter hvilken hjemmeside du har, så er der forskellige muligheder.

Vi anbefaler altid manuel opsætning gennem Google Tag Manager og gør det for de fleste af vores kunder, så vi kan være på den rigtige side af GDPR-lovgivningen som virksomhed på Facebook.

Men hvis du har en webshop på Shopify, så har de deres egen integration der tager 1 min. at sætte op, hvor du bare skal trykke på en knap.

Hvis du bruger Woocommerce, så kan du med fordel installere PixelYourSite, som gør nøjagtig det samme som Shopify.

Hvis du har en lead baseret hjemmeside, hvor du skal måle på kontaktformularer, mail kliks osv. så kan du med fordel bruge Facebooks egen hændelseopsætningsværktøj

Find den under business.facebook.com → Hændelsesadministrator.

Har du ikke tid til det eller problemer med opsætningen?

Vi kender det fra første gang vi satte trackingen op, det kan være svært. Vi har gjort det mange gange og ved præcist hvordan det skal gøres og hvad virksomheder bør måle på, for at få mest ud af annonceringen.

Derfor vil vi gerne hjælpe dig med at opsætte trackingen korrekt enten gennem rådgivning eller en fuld cookiepopup løsning.

Du kan eksempelvis så vores egen på billedet nedenfor.

Opsæt-en-cookiepopup

Sidste skridt, begynd at sælge dit produktet som virksomhed på Facebook

Hvis du kom igennem hele molevitten, så har du gjort det bedste for din virksomhed, og kan nu begynde at udarbejde kampagnestrategier til at ramme din målgruppe effektivt gennem Facebook annoncering.

Som virksomhed på Facebook handler det om at løse kundens problemstilling med dit produkt, og vise hvordan det har løst andre kunders problemstillinger. Gøres det helt rigtigt, kommer i hurtigt til at opleve succes på platformen.

Jeg kan kun anbefale at du begynder og teste en masse, for at finde ud af hvad der virker lige netop overfor din målgruppe og virksomhed.

Hvis det skulle have interesse, så kan du læse lidt mere om hvordan vi opsætter annoncering på Facebook her og hvad det kræver af dig.

Når du først er kommet igang, så er der uanede mængder af muligheder.

Facebook-Strategi
Facebook ads

Facebook Strategi

Facebook er en platform i evig udvikling – samtidig med at tredjeparter gør det svære for en data-drevet Facebook strategi. Man er nødt til at

SoMe-strategi
SoMe

6 tips til den gode SoMe Strategi

Ukoordinerede budskaber, opslag i lange baner og uanede mængder af konkurrencer – er det også din SoMe strategi?

Vi kan også hjælpe dig!

Til dagligt hjælper vi en lang række danske virsomheder med SoMe og Google

Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig.

Hvad har du brug for hjælp til?