Facebook Strategi

Opdateret d. 7. februar 2024

Facebook er en platform i evig udvikling – samtidig med at tredjeparter gør det svære for en data-drevet Facebook strategi. Man er nødt til at tænke strategisk og innovativt.

Og jeg forstår dig godt..

Det kan hurtigt virke uoverskueligt når Facebook favoriserer annoncører og giver mindre plads til den organiske del. Du har helt sikkert oplevet et markant fald i rækkevidde bare det seneste år.

Skulle du så vælge at annoncere, så skulle man tro at Apple hader Facebook med deres IOS 14 opdatering som slået benene væk under vpres tilgang til datadrevet marketing.

Så hvad skal man nu gøre?

Det vil jeg komme nærmere på i denne artikel og hvordan du bygger sikker Facebook strategi.

Hvem skal din Facebook strategi tale til?

Hvad enten du har haft din virksomhed i årtier, er et startup eller enkelmands, så kan du støde på grunden – for hvordan fornyer du dig selv og taler til din målgruppe?

Det vigtigste inden man lægger en Facebook strategi er at fastlægge ens target persona og find ud af hvad de gerne vil læse, se og høre fra din virksomhed.

Hvilket også er grunden til at jeg ikke bare kan sige du skal lave “det” eller “det”

Alt handler om din målgruppe og din egen analyse.

En gennemarbejdet persona, giver din Facebook strategi fundamentet til at opnå de ønskede mål for Facebook som en marketingkanal.

For at hjælpe dig på vej, får du lige et udkast på nogle af de faktorer vi kigger på hver gang.

  1. Hvilket køn?
  2. Hvad er deres alder?
  3. Geografisk placering?
  4. Arbejdsforhold?
  5. Hvad tjener de?
  6. Interesser?
  7. Mål i livet?
  8. Hvad er deres “pain” som du løser for dem?

Hvis du selektivt udfylder denne liste, så vil du automatisk få en god indikation om hvad du skal gøre på Facebook og hvilket materiale der skal laves.

Som supplement kan man med stor fordel også bruge Facebooks målgruppe værktøj, og få en indikation på hvor mange der faktisk er i målgruppen på Facebook. Det kunne eksempel være som nedenstående for et bageri der er begyndt at sælge online.

Facebook-maalgruppe
Facebook-maalgruppe

Og husk du altid kan lave flere persona’er ud fra services og produkter der henvender sig til forskellige personer. Det vigtige er bare at have et fundamant og ikke famle i blinde med Facebook.

Opsæt mål for din Facebook strategi

Hvad er det egentlig du vil bruge Facebook til?

Jeg håber ikke at du bare har hørt i byen, at en Facebook strategi skulle være vildt og noget alle har succes med – det er slet ikke tilfældet hvis man ikke ved hvad man arbejde mod.

I bund og grund er platformen en af de bedste til faktisk at måle hvad du får ud af kanalen.

Så hvad er dine mål?

Hvis du ikke har fastlagt nogen, så er det helt sikker næste skridt i processen.

For hvis du ikke ved hvad dine mål er for Facebook strategien, hvordan ved du så om det er en succes eller penge/tid ud af vinduet?

Det kunne eksempelvis være:

  1. Maks pris pr. Lead på 50 kr. efter 2 uger
  2. Maks pris pr. køb på 150 kr. efter 2 uger
  3. 5.000 Facebook følgere inden 3 måneder.
  4. Gennemsnitslig rækkevidde på 10.000 personer pr. opslag.

Du kan med fordel tage udgangspunkt i Smart-modellen når du fastlægger mål for din Facebook strategi. Her er det vigtigt at gøre dem konkrete, tidsbestemte og realistiske.

Vil du have flere tips og tricks til din Facebook strategi?

Så skal du tilmelde dig vores nyhedsbrev Morgen Marketing. Her sender vi løbende strategier og tricks ud, som vi ved virker, fordi vi har prøvet dem på egne brands og kunder med stor succes.

Behold din målgruppe på Facebook

I forbindelse med den nye IOS opdatering og at Facebook længe har favoriseret opslag som beholder personen på siden. Så er det klart at du er nødt til at tænke det ind i din kampagnestruktur.

Annoncering
Du kan med stor succes kigge in i Instant-experience-, video- og lead ads. Her er formålet at give kunden så meget information på Facebook, at de er klar til at konvertere med det samme at de kommer på hjemmesiden.

I nogle tilfælde vil du faktisk allerede lukke salget på Facebook, gennem eksempelvis en lead ad.

Det gode ved disse annoncetyper, er at du med større sikkerhed vil kunne målrette disse personer efterfølgende gennem retargeting.

Du har muligheden for at målrette ud fra hvor meget de har set af videoen, dem som har åbnet en instant-experience eller lead ad uden at klikke videre.

Fordi din Facebook strategi beholder brugene på Facebook, så mister du ikke vigtig data. Som du nok har hørt om, så mister vi 50% mere af vores data når kunden lander på hjemmesiden efter den nye IOS 14 opdatering.

Derfor er det vigtigt at gøre brug af den data vi har, til at opbygge en funnel der ikke taber kunderne.

Find ud af hvordan vi arbejder med Facebook annoncering her og hvad det vil kræve af dig.

Organisk opslag
Hvad angår din Facebook strategi for organiske opslag, så vil jeg bare sige, at video virker bedre end billeder. Det har det gjort længe, uden tegn på at det ændrer sig.

Folk scroller deres feed for at blive underholdt.

For det fleste betyder det, at du skal give dem alle budskaber, uden at de i første omgang skal gøre noget selv og det kan du gøre gennem videomateriale.

Samtidig skaber du en personlig relation ved at stille dig op og snakke direkte til kunden.

Alt efter hvilket mål du har med opslaget, så vil jeg klart anbefale dig at bruge opslag til at nå ud til nye mennesker med dine produkter og service. Ved siden af, skal du bruge stories til at skabe en relation til dine følgere og få dem til at foretrække dit brand fremfor alle andre.

Brug de nye muligheder først på Facebook

Vær altid med på bølgen når der kommer nye ting på Facebook.

Det kunne være som da de lancerede stories som har været et stort hit på Snapchat og så Instagram. Nu er det faktisk det første alle personer ser på Facebook når de tjekker deres feed.

Bedst af alt, så deler du ikke med annoncer, du er førsteprioriteten.

Facebook-strategi-med-instagram-reels

Lur mig ikke om der kommer en masse gode features i den nærmeste fremtid.

Bare se hvordan TikTok er stormet frem, nu ser vi Instagram reels som er det samme i princippet. Mon ikke det kommer til Facebook?

Personligt glæder jeg mig til eksempelvis til lanceringen af Facebook shops, så virksomheder kan integrere deres webshop 100% Facebook og skabe konverteringen der.

Det gør det både nemmere for forbrugerne og man skaber ikke uventede gnidninger i købsrejsen, når personen kan se en video på 1 minut og derefter købe produktet på samme platform ved 2 kliks.

Selvom der ikke er en lanceringsdato i Danmark er det er genialt og noget jeg synes du burde allerede nu forbedre din Facebook strategi på.

En Facebook strategi handler om dit brand

At opbygge et brand tager tid, penge og utrolig meget arbejde. Men når det først er skabt, så er du ligesom Nike, Apple elller Gucci – vildt ikke?

Selvom online kanaler klart er de bedste i år, så synes jeg det er en god ide at være for afhænge af dem. Det gør du ved at skabe et brand folk handler hos automatisk og stoler på.

Det kan du med stor fordi bruge din Facebook strategi til. Hvad enten du ønsker at opbygge et personlig brand omkring ekspertviden, eller vil have folk til at besøge din webshop efter nye sko.

Dem der laver rigtig god markedsføring og kommer op blandt top 1% største virksomheder i verdenen, skaber en personlig relation til deres kunder -også på Facebook.

Kundeloyalitet er key til at skabe endnu mere afkast, fordi du ikke skal bruge så mange penge som på at konvertere en helt ny kunde.

Heldigt for dig, så er Facebook et socialt medie, hvor målet er at interagere med hinanden og skabe en relation. Husk det når du lægger en annonce eller opslag op.

Svar dem der kommenterer, vis du er oprigtig og gerne vil kunden det bedste.

Studier viser at 54% hellere vil købe hos et brand de allerede kender – udnyt det og skab et brand.

Med den bombe vil jeg slutte mit blogindlæg om Facebook strategi.