2. november 2020

6 tips til den gode SoMe Strategi

Sociale Medier | Facebook | Instagram - 5 min læsning

SoMe-strategi
kenneth-dam

Kenneth Dam⎜Social Specialist⎜kd@growmedia.dk

Ukordinerede budskaber, opslag i lange baner og uanede mængder af konkurrencer – er det også din SoMe strategi?

Hvis det er din strategi for sociale medier, er du det helt rigtige sted, for så kan du helt klart bruge mine 6 tips til en god SoMe Strategi.

Det handler om at snakke til ens målgruppe og give dem værdi for deres like. Du skal lære fra dig og være underholdende på samme tid, hold dem opdateret med ting du ved de vil elske.

1. Hvad er dine mål for virksomheden?

Du kan ikke arbejde hen imod succes, hvis du ikke kender din virksomheds generelle mål. Derfor skal du som det første, kigge på din forretnings behov og beslutte hvordan en SoMe strategi vil kunne hjælpe med at opnå disse.

Det er forhåbentlig ikke svært for dig at finde nogle personlige mål du ønsker for virksomheden – men jeg har alligevel nogen, som jeg synes alle skulle kigge tættere på. Det er primært at konvertere- og genere kunder, øge brandkendskab og skabe en bedre efterkøbsadfærd.

2. Opsæt mål for din SoMe strategi

Hvordan vil du måle, om din SoMe strategi har været en succes, hvis ikke du fastsætter nogle målingsparametre inden? Du kan ikke bare bruge de samme mål for virksomheden og konkludere derpå.

Derimod skal du for din SoMe strategi opsætte diverse parametre som du løbende vil kunne kigge på. Det kunne blandt andet være:

– 50 nye followers om ugen.
– Få 5 nye forespørgsler gennem beskeder om ugen.
– Øge rækkevidden med 15% om måneden på opslag.

Derudover vil man også kunne kigge på CPL eller ROAS osv. alt efter hvilken virksomhed du driver og hvordan du måler performance.

3. Fastlæg din kernemålgruppe

Alle bruger Facebook i 2020 og når jeg siger alle, så mener jeg 90% af den danske befolkningen. Men hvis din målgruppe ikke er en del af de sidste 10%, så nytter det vel ikke noget at være på Facebook?

Der er ikke noget mere vigtigt, end at kende sin målgruppe helt ind under huden – især når man taler om en SoMe strategi. Du skal ikke bare være på Facebook, fordi alle siger at det skal man. Derimod skal du være tilstede fordi at din målgruppe interagerer der og fordi det giver mening.

Nogle ting du kan spørge dig selv om er:

– Hvad interesserer min målgruppe sig for?
– Hvad interagerer de oftest med?
– Hvordan kan du skabe værdi overfor dem?

Ved du det, kan du udarbejde dit content, så det er skræddersyet deres ønsker og skabe mere interaktion fra deres side.

4. Kopier dine konkurrenters guldkorn

* Jeg starter lige med at pointere, du skal selvfølgelig ikke stjæle det dine konkurrenter gør, unden at gøre det til dit eget.

Når det er sagt, kan du sagtens får inspiration til det content du kan lave. Du behøver ikke altid opfinde den dybe tallerken, hvis du ikke har data du kan konkludere på. Derimod er der mange andre virksomheder, som længe har arbejdet aktivt med deres SoMe strategi – det kan du drage nytte af.

Derfor anbefaler jeg dig, at like nogle af dine konkurrenter og sæt nogle timer af, til hver anden uge, at gennemgå dine 5 største konkurrenters SoMe opslag. Gør du det, vil du hurtigt få en ide om hvad der virker for dem og hvad målgruppen interagerer med.

Dernæst handler det bare om at gøre deres content, til dit eget SoMe content – til sidst ender du med at overhale dem.

5. Lav en contentplan og planlæg dine opslag

Nu ved du alt hvad du skal vide om din målgruppe, fordi du har lavet en gennemarbejdet persona. Næste skridt er at lave en contentplan, så der er en rød tråd i alle dine opslag.

Eksempelvis giver det mening at dine følgere modtager et opslag om “Sådan laver du den bedste juleand” op til den 24. december. Det kunne også være fokus på salg af pools til hjemmet, nu vi ikke må rejse syd på.

Kender du begivenheder som der kommer fremadrettet det næste års tid, så kan du planlægge dine opslag og sikre at de kommer kontinuerligt. På den måde sikrer du, at der bliver eksekveret på din SoMe strategi.

*Jeg anbefaler dog, at du lader der være plads til de spontane opdateringer løbende, du kan ikke gøre alt automatisk. Nogle gange virker de autentiske opslag bare knald godt.

6. Alloker budget og vurder din SoMe strategi

For mange vil en SoMe strategi være gratis, fordi man kun gør brug af den organiske del. Men har du overvejet at give dine opslag et ekstra boost ved at markedsføre dem gennem business manageren?

Du har muligheden for at opnå dine mål og skalere virksomheden meget hurtigere, hvis du supplere en SoMe strategi med betalt indhold. Ved at promovere organiske opslag, sikrer du at de når ud til målgruppen og budskaberne ikke går tabt i floden af opslag.

Vil du vide mere om betalt annoncering? Så har vi skrevet lidt ned omkring vores specialistviden indenfor Facebook- og Instagram annoncering.

– Facebook Annoncering
– Instagram Annoncering

Nu til rosinen i pølseenden, og noget af det vigtigste, som gør at din SoMe strategi bliver 25% bedre end dine konkurrenters.

Husk at analysere og vurdere på de resultater du får. Det er vigtigt at vide løbende, hvilke opslag der performer og hvilke der ikke gør. Så kan du proaktivt ændre dine næste opslag eller slukke de annoncer der ikke virker.

Tak fordi du er nået så langt!

Det er altid fedt når ens arbejde bliver set og læst, derfor er jeg allerede nu ovenud lykkelig fordi du er nået hertil. Jeg håber virkelig at du kan bruge de 6 tips til en god SoMe strategi aktivt og fremadrettet.

Jeg arbejder til dagligt med mange forskellige virksomheder og hjælper dem med deres digitale strategier. Derfor vil jeg også tilbyde dig, helt uforpligtende at kontakte mig – skulle du have nogle spørgsmål.

Det kan du gøre på kenneth@growmedia.dk

Hvis jeg ikke hører fra dig nu, håber jeg at det bliver en gang i fremtiden, ellers kan du finde flere spændende artikler nedenfor, eller læse om en Social Media strategi her.

Kom godt igang på Facebook som virksomhed – Bedste guide 2020

Kom godt igang på Facebook som virksomhed – Bedste guide 2020

Kenneth Dam⎜Social Specialist⎜kd@growmedia.dk Ideen om at virksomheder skal være synlige på Facebook er ikke ny. Faktisk hober mulighederne sig kun op. Ser man bare på 2020 så er Facebook det største sociale medie i verdenen, med over 3 millarder brugere. Lad os sætte...

3 gratis apps som kan styrke dit insta-game

3 gratis apps som kan styrke dit insta-game

Kenneth Dam⎜Social Specialist⎜kd@growmedia.dk Instagram er et kæmpe medie, og med et kæmpe medie kommer der både udfordringer, samt muligheder. Men de udfordringer du sidder med, oplever andre også samtidigt. Derfor er du så heldig, at der er kommet flere forskellige...

Pin It on Pinterest