Boost din kampagnestrategi

Opdateret d. 7. februar 2024

Kampagnestrategi, kampagneplan, periodeplan osv. kært barn har mange navne.

Det handler om det samme, at skabe et overblik, så du kan klemme alt afkast ud af dine kampagner – det er ikke altid lige nemt. Vi ser desværre ofte, at mange bare sætter sine kampagner op, uden at have mål, budskaber og strukturen på plads.

Har du overvejet, hvor hurtigt du kan miste overblikket og glemme hvorfor lige netop denne kampagne var en god ide? Derfor er det vigtigt med en struktureret kampagnestrategi, så du sikrer ALLE budskaberne bliver leveret og arbejder videre med det som virker.

Hvis du gør det rigtigt og tester kampagner i forskellige perioder, så har du i fremtiden en plan og framework, som du ved virker. Herefter kan du med stor fordel optimere på den og bruge fundamentet til næste år.

I denne artikel hjælper jeg dig med at få struktur på din kampagnestrategi og sikrer at du kommer hele vejen rundt, så den faktisk bliver en succes.

Hvad ønsker du at opnå med din kampagnestrategi?

Jeg kan ikke sige det nok – fastlæg altid dine mål for kampagnestrategien som det første. Med andre ord, hvad ønsker du at den skal give af afkast? 

Ved at du opsætter mål, kan du efterfølgende vurdere om kampagnen var en succes eller et flop. Jeg kan samtidig kun anbefale at udarbejde din kampagnes mål ud fra virksomhedens overordnede mål. På den måde sikrer du den røde tråd på tværs af kanaler.

Se det som at bygge fundamentet op inden du starter. Hvis du ikke ved hvad du arbejder  imod, ved du så i sidste ende hvordan dine kampagner skal være?

Brug 1 time på at sætte konkrete mål for kampagnen, som du senere kan bruges til at evaluere og optimere. På den måde bliver alle kampagner en succes, fordi du altid kan lære noget og tage det med videre.

Du kan med fordel gøre brug af SMART modellen til udarbejdelse af mål.

FÅ EN GRATIS KAMPAGNESTRATEGI

Vil du have vores skabelon til kampagnestrategien?

Vi laver altid en kampagnestrategi for vores kunder, for at skabe et overblik som skal sikre at vi bevæger os frem succesfuldt. Vil du se hvordan? Så skriv dig op nedenfor og modtag vores skabelon til en kampagneplan.

Hvilke kanaler skal udforme din kampagnestrategi?

Det handler ikke bare om en kanal, men at udbrede investeringen og ikke putte alle æbler i en kurv. Men når det er sagt, kan vi anbefale en række kanaler som kan bruges i alle dele af købsrejsen.

Vi anbefaler:

Facebook annoncering
Instagram annoncering
Google Ads
E-mail marketing

Andre kanaler du kan bruge:

Pinterest Ads
Snapchat Ads
TikTok Ads
Affiliate programmer
Søgemaskineoptimering
Influencers

Det handler om dine mål og hvor din målgruppe befinder sig. Med kanaler som Facebook og Instagram, kan du ramme størstedelen af Danmarks befolkning i hele købsrejsen.

Google Ads sikrer du kommer frem hos de personer der søger efter din service eller produkt og med email kan du sende produkter til dine kunder direkte unden chance for at miste data.

Kortlæg dit framework

Ligesom det er en god ide at skabe overblik over alle dine kampagner med en plan som nævnt tidligere. Så giver det på samme måde mening, at kortlægge de specifikke kampagner og hvilke annoncer, mails og budskaber der skal til før du forventer kunden konverterer.

Når den struktur er på plads, ved du hvad der skal produces og hvordan jeres framework skal sættes op. Der findes mange online tools til det og vi bruger Diagrams som er gratis og kan alt du skal bruge. Prøv Diagrams her.

Brug tragtmodellen som fundament

Hvordan sikrer du dit budskab kommer  på det rette tidspunkt?

Hvordan laver du content der har en gennemgående rød tråd?

Og hvad gør du for at holde overblikket gennem hele købsrejsen?

Personligt har jeg oplevet de bedste resultater ved at bygge vores kampagnestrategier op omkring tragtmodellen, og er klart min go-to model. Det kan være du kender den som AIDA-modellen? Vi sætter her et framework op, som sikrer at første interaktion med kunden, ikke bliver den sidste. På den måde kan vi give de rigtige budskaber til på det rigtige tidspunkt, så kunden til sidste køber.

Ikke alle personer er klar til at købe dine produkter ved første interaktion, selvom det løser dere problem. Derfor handler det om at fortælle det unikke bag produktet og komme med social proof, som kan overbevise kunden om, at dette produkt løser deres problem.

Tragten bygges op om 4-stadier i købsrejsen.

Tragtmodellen-til-kampagnestrategi

I Top funnel skaber vi synlighed overfor nye kunder der ikke har interageret med jeres brand før eller produkt. I de fleste tilfælde, vil du få stor succes med at pointere deres problemstilling, også fortælle hvordan dit produkt er løsningen til det. Du skal løse din kundes problemer og gøre deres liv nemmere, hvis du kan det, køber de også igen og igen.

I Mid funnel skaber vi interesse hos kunden som har interageret med din virksomhed, men endnu ikke købt. Grunden til dette er ofte, fordi de mangler at vide mere om din forretning. Det kunne være du var unik, fordi webshoppen er e-mærket, det produktet er gennemtestet og godkendt af lægemiddelstyrelsen og meget mere. Du skal her ikke være bange for at fortælle hvor unik du er.

I Lower funnel sikrer vi købet sker. Her handler det ofte om at give dem et sidste skub, det kan være den sidste tvivl eller at de blev forstyrret sidste gang. Der er meget stor sandsynlighed for at de vil købe, hvis du rammer personer i lower-funnel.

Det kan ofte være noget så simpelt, som at minde dem om at deres glemte kurv på webshoppen gennem dynamiske produkt annoncer på Facebook eller vise anmeldelser fra kunder der allerede har købt. Det er psykologisk bevist, at vi mennesker ofte er flokdyr, som 60% af tiden vælger noget fordi andre siger det er godt.

VIGTIGT husk dem der allerede har købt

Retention afgør om din kampagnestrategi bliver ved med at være en succes. Du har nu allerede solgt et godt produkt til kunden og de elsker det. Det betyder, at du har fået en købeklar loyal kunde, som du kan sælge nye produkter til for en markant lavere pris pr. køb. Hvis kunden har købt et par bukser, skal de helt sikkert også have en skjorte til. Det kaldes mersalg når vi bruger det faglige term.

Her kan du virkelig gøre din kampagnestrategi profitabel og øge dine kunders livstidsværdi markant. Det er noget så simpelt som at lave krydssalgs kampagner på Facebook eller sende mails med nye og supplerende produkter i forhold til hvad de har købt.

Vær opmærksom på følgende

At følge tragten slavisk er ikke altid det bedste, mange gange vil man ved simple produkter kunne skære mid funnel ud, og skabe interessen enten i top- eller lower-funnel og derved gøre ens markedsføring mere profitabelt.

Derfor handler det ikke bare om at gøre som alle de andre gør, det handler om at skræddersy kampagnestrategien til ens målgruppe. Det kræver en helt masse analysearbejde oveni det du allerede ved, hvis du ønsker at lancere nye produkter, trænge ind i nye markeder osv.

Brug hellere for meget, end for lidt tid på analysearbejdet, så har din kampagnestrategi de bedste vilkår for at blive en succes. Hvad enten kampagnen er gået godt eller dårlig, så er der altid noget at tage med videre, hvis du evaluerer på strategien.

Evaluering af din kampagnestrategi

Har i opnået de opsatte mål?

Hvad har gjort kampagnen var en succes/ikke var en succes?

Hvad skal i tage med videre, når i planlægger den næste kampagnestrategi?

Det var 3 simple spørgsmål, som du er nødt til at stille dig selv efterfølgende, selvom det ikke var en succes. Fordi så lærer du af dine fejl, og ved hvordan strategien ikke skal opbygges næste gang. 

Rom blev ikke bygget på en dag, især hvis du er nyuddannet murer, så skal du stadig lige have styr på basics. Til sidst får man perfektioneret sit arbejde, så det virker hver evig eneste gang.

Frygt ikke, hvis du har mistet modet så kontakt os hellere end gerne. Så kan vi hjælpe med at skræddersy en kampagnestrategi ud fra dine ønsker og mål.

Vi har lavet mange dumme fejl og derfor har vi i dag, en imponerede høj succes rate på de fleste kampagner vi sætter op for kunder. Så sikrer vi at du allerede fra start har strukturen i orden, også bryder vi evalueringen af kampagnestrategien ned til almindelig dansk tale.

FÅ EN GRATIS KAMPAGNESTRATEGI

Vil du have vores skabelon til kampagnestrategien?

Vi laver altid en kampagnestrategi for vores kunder, for at skabe et overblik som skal sikre at vi bevæger os frem succesfuldt. Vil du se hvordan? Så skriv dig op nedenfor og modtag vores skabelon til en kampagneplan.

Afrunding

En kampagnestrategi er det der skiller fårene fra flokken.

At strukturere kampagner og sikre vi hele tiden ved hvad der kommer, gør at du kan arbejde mod virksomhedens mål.

Der er højtider, sæsoner og perioder der er et must at kende for mange virksomheder udover Black Friday, julesalget og januar udsalg.

Ved du hvilken kampagneplan i skal køre med næste gang, eller tager du det en dag af gangen som så mange andre?

Download gratis vores bedste kampagneskabelon

Vi bruger den til vores kunder og egen kampagnestrategi, for at holde et godt overblik over årets kampagner, så vi sikrer alle kampagner bliver eksekveret på.

Implementer den med det samme, vi har udfyldt den med gode startkampagner.